فروشگاه اینترنتی سکنی

فروشگاه اینترنتی سکنی

فروشگاه اینترنتی سکنی

فروشگاه اینترنتی سکنی

فروشگاه اینترنتی سکنی

کلمات کلیدی

۶۴ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

درد مفاصل پا نشانه چیست

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۳ ق.ظ

درد مفاصل پا نشانه چیست

درد مفاصل ,درد مفاصل دست,درد مفاصل انگشتان دست,درد مفاصل پا,درد مفاصل زانو,درد مفاصل انگشتان,درد مفاصل و ماهیچه ها,درد مفاصل و استخوان,درد مفاصل دست در بارداری,درد مفاصل دست و پا,درد مفاصل دست راست,درد مفاصل دست و پا نشانه چیست,درد مفاصل دست چپ,درد مفاصل دست و پا در بارداری

درد مفاصل

توضیحاتی در مورد درد مفاصل

اگر مفصل شما درد می کند، بدون اینکه دلیل آن را بدانید و یا علائم عجیب و غریبی همراه با درد مفاصل مشاهده می کنید، باید سریعا پیگیر یافتن علت آن باشید. در موارد نادر، درد مفاصل نشان دهنده ی بروز یک مشکل جدی در بدن مانند یک بیماری مسری جنسی و یا یک اختلال خود ایمنی است.

درد مفاصل

اگر جایی از بدنتان زخمی شود و آن را به خوبی تمیز نکنید، در صورتی که زخم نزدیک مفصل باشد، می تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و یا استرپتوکوک آلوده شود و باعث آرتریت عفونی گردد. اگر متوجه ورم شدید و درد در ناحیه مورد نظر و تب و لرز گشتید، باید علت آن را پیگیری کنید. شایع ترین مفصلی که آسیب می بیند، مفصل زانو است، اما باسن، مچ پا و مچ دست نیز آسیب پذیرند. در صورت ابتلا به این مشکل، ممکن است به آنتی بیوتیک داخل وریدی نیاز پیدا کنید. همچنین ممکن است نیاز باشد پزشک چرک مفصل را تخلیه کند. آرتریت سپتیک یا عفونی در صورت عدم درمان، می تواند به عفونت تمام بدن منجر شود که کشنده است.

علت درد مفاصل

درد مفصل یا آرترالژی Arthralgia به علل بسیار گوناگونی ایجاد میشود. بسیاری از عواملی که میتوانند موجب آسیب، التهاب یا اختلال در کارکرد عناصر تشکیل دهنده مفصل شوند میتوانند موجب درد آن گردند.

علت درد مفاصل و استخوانها

مهمترین علل درد مفصلی عبارتند از : آرتریت : التهاب مفصل یا آرتریت میتواند به علت بیماری های خود ایمنی و ایجاد روماتیسم ( مانند روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان، لوپوس) ، به علت عفونت مفصل و یا به علت استئوآرتریت یا آرتروز ایجاد شود. بیماری های متابولیک مانند نقرس هم میتوانند موجب التهاب مفصل شوند. در آرتریت مفصل دردناک و متورم شده و دچار خشکی و محدودیت حرکت و در مواردی، تغییر شکل میشود. بورسیت : التهاب بورس های اطراف مفاصل میتواند موجب بورسیت شود. این التهاب دردی را ایجاد میکند که در مفصل احساس میشود. تاندنیت : التهاب تاندون یا زردپی های اطراف مفاصل که به آن تاندنیت Tendinitis هم میگویند موجب بروز دردی میشود که به علت نزدیکی آن به مفصل در بسیاری اوقات در خود مفصل احساس میشود. کشیدگی رباط : رباط یا لیگامان های اطراف مفاصل میتوانند به علت دررفتگی های مفصلی و یا قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های نامناسب دچار کشیدگی شوند و این کشیدگی میتواند دردی را ایجاد کند که در خود مفصل احساس میشود. مشکلات بیومکانیک مفصل : اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و بسیاری عوامل دیگر میتوانند موجب درد مفصل شوند.

درد مفاصل دست

دست ها اصلی ترین راه برقراری ارتباط با محیط هستند. احساس درد در مفاصل انگشتان دست، انجام کارهای روزمره را سخت می کند و روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. اغلب آرتریت باعث آسیب مفاصل و درد در انگشتان می شود. این حالت به مرور زمان بدتر می شود، اما آسیب بیشتر مفصل را می توان با ایجاد تغییر در فعالیت بدنی و ورزش، آهسته و یا متوقف کرد.

درد مفاصل پا

مچ یا قوزک پا یک شبکه پیچیده از استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و عضلات است. علیرغم اینکه این شبکه به مقدار کافی برای تحمل وزن بدن قوی است، می تواند مستعد آسیب دیدگی و درد باشد. درد مچ پا ممکن است در ناحیه داخل یا خارج مچ یا در طول تاندون آشیل که عضلات ناحیه پایین پا را به استخوان پاشنه متصل می کند، احساس شود.شکستگی استخوان مچ پا همچنین می تواند در هنگام سر خوردن بر روی سطح یخ زده، زمین خوردن از یک ارتفاع بلند، یا وارد شدن ضربه مستقیم به قوزک در هنگام تصادف رانندگی با اتومبیل یا موتور سیکلت ایجاد شود. هر چند درد مچ پای خفیف اغلب واکنش مناسب به درمان های خانگی نشان می دهد، اما درمان درد مچ پا به زمان نیاز دارد. در صورتی که فرد دچار درد مچ پای شدید شده باشد (به خصوص پس از یک آسیب دیدگی)، می بایست برای درمان پیچ خوردگی مچ پا هایش درصورت وجود و یا وضعیت خود توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد. درد پا نیز ممکن است برای کودکان هم اتفاق بیفتد. درد پای کودکان توسط عوامل آسیب‌زا و یا شرایط مختلفی ایجاد می‌شود. علت درد پا در کودکان ممکن است ناشی از عوامل آسیب‌زا، مانند کبودی، رگ به رگ شدن مچ پا، کشیدگی عضلات و شکستگی استخوان‌ها باشد.

درد مفاصل زانو

همه ما در زانوهای خود مایعی داریم. با این مایع، مفاصل زانو راحت‌تر حرکت می‌کنند. اگر مقدار این مایع زیاد شود، صدمه، عفونت و شکستگی استخوان و استئوآرتریت را به دنبال خواهد داشت.1- آرتریت: علائم افزایش این مایع در اثر آرتریت شامل ورم و درد است. اگر در هنگام لمس کردن، زانو متورم، قرمز و گرم باشد، ممکن است زانویتان صدمه دیده و یا عفونت دارید. 2- آسیب زانو ممکن است اتفاقی و یا در اثر استفاده بیش از حد رخ دهد. صدمات اتفاقی شامل: شکستگی استخوان‌ها، پاره شدن رباط‌ها و یا پاره شدن غضروف‌ها می‌باشد. صدمات ناشی از استفاده بیش از حد در صورت دویدن، کوه‌پیمایی و یا ورزش‌های ایروبیک حادث می‌شود. 3- عفونت: زیادی مایع در زانو می‌تواند منجر به عفونت گردد. عفونت باعث تجمع چرک در مفصل زانو می‌گردد. پزشک مقداری از مایع را برمی دارد و آزمایش می‌کند تا ببیند که چه چیز باعث آن شده است. 4- استئوآرتریت: نوعی بیماری تخریب مفصل می‌باشد. در این حالت، غضروف که زانو را نگه می‌دارد، از بین می‌رود. به این ترتیب، استخوان‌ها به هم برخورد می‌کنند و موجب درد و ورم می‌شوند.

درد مفاصل بدن

درمان درد های مفصلی بسته به علت تشکیل دهنده آن متفاوت است. درمان مناسب هر درد مفصلی تنها پس از تشخیص دقیق علت بوجود آورنده آن میسر است. با این حال اقدامات مشترکی وجود دارد که میتوان آنها را برای اغلب دردهای مفصلی در مراحل ابتدایی انجام داد. البته واضح است که در موارد شدید بودن درد و یا عدم پاسخ به اقدامات اولیه باید به پزشک مراجعه کرد. مهمترین اقدامات ذکر شده عبارتند از کاهش سطح فعالیت های بدنی : با کم کردن فعالیت های شدید بدنی و ورزشی معمولا شدت درد مفصل کاهش میابد استفاده از گرما یا سرما : سرد و یا گرم کردن موضع درد معمولا میتواند شدت درد مفصل را کم کند بریس : استفاده از بریس موجب محدود شدن حرکات مفصل شده و ممکن است بتواند شدت درد را کاهش دهد داروی ضد التهاب : استفاده از داروهای ضد التهاب معمولا میتواند شدت درد مفصل را کاهش دهد

درد مفاصل انگشتان

تاندون‌ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. به التهاب تاندون‌ها تندینیتیس گفته می‌شود. در بعضی مفاصل بدن استخوان های فرعی‌ای وجود دارند که مسئول نرم‌تر کردن حرکات این مفاصل هستند. به این استخوان ها، استخوان های سزاموئید می‌گویند. ماشه ای شدن انگشتان دست به وضعیتی می گویند که با تکان دادن انگشت، این انگشت گیر می کند و با تلاش بیشتر برای حرکت دادن آن، ناگهان آزاد می شود. این وضعیت به دلیل تندینیتیس تاندون عضله ای که انگشت را می بند اتفاق می افتد. تندینیتیس این تاندون معمولا به دلیل فشار استخوان بند اول انگشت یا استخوان های سزاموئید مفصل انگشت و کف دست روی آن اتفاق می افتد. التهاب تاندون معمولا نتیجه فشار وارد شدن به آن توسط استخوان بند اول انگشت طی حرکات تکرارشونده با انگشتان است. اگر این بیماری درمان نشده باقی بماند، غلاف تاندون ضخیم و سفت می شود که درمان را مشکل تر می کند. با پیشرفت بیماری یک برجستگی در تاندون به وجود می آید که با باز و بسته کردن انگشت می توان آن را نشان داد. در بعضی مواقع این برجستگی داخل غلاف تاندون گیر می کند که باعث قفل شدن یا ماشه ای شدن انگشت می شود.

درد مفاصل و استخوان

بیماران ممکن است دچار علائم سیستماتیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند. گاهی برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گره های روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

درمان درد مفاصل

این بیماری،شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی‌ صبحگاهی‌ در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود. البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند

درمان گیاهی درد مفاصل

برای آغاز این دستورالعمل معجزه‌گر، باید این ماده‌ی اولیه را آماده کنید: ۱۵۰ گرم ژلاتین(البته نوع خوراکی). شاید فکر کنید این مقدار خیلی زیاد است، اما برای درمان شما، که یک ماه باید آن را ادامه دهید، کافی است. وقتی ژلاتین خوراکی را آماده کردید، ۵ گرم از آن را(معادل ۲ قاشق چای‌خوری) در یک‌چهارم فنجان آب سرد یخچال بریزید. مخلوط را کمی هم بزنید و بگذارید تا صبح بماند. لازم نیست آن را در یخچال بگذارید، چون اگر ژلاتین در طول شب بی‌حرکت باشد تبدیل به ژله می‌شود. چگونه این دستور را مصرف کنید وقتی بیدار شدید می‌توانید آن را بخورید، اما مطمئن شوید قبل از آن چیز دیگری نخورده‌اید. اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید کمی عسل، آب‌میوه، یا آب بیش‌تری به ترکیب اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید کمی خامه یا ماست ترش به آن اضافه کنید. این دستورالعمل با هر ذائقه‌ای سازگار است چون می‌توانید هرچیزی را که دوست دارید به آن اضافه کنید. خیلی زود، اگر بخواهم دقیق بگویم بعد از ۷ روز، متوجه خواهیدشد درد کمر، گردن، پاها، یا دردهای دیگر به ندرت احساس می‌شوند. اگر دردهای‌تان فعالیت‌های‌تان را، یا حتی بازی با کودکان‌تان را محدود کرده‌اند، این دستورالعمل کاملا مفید خواهدبود. طی ۳۰ روز آینده هر صبح به خوردن ژلاتین ادامه بدهید. وقتی ژلاتین‌تان تمام شد، یا به مدت یک ماه درمان را ادامه دادید، می‌توانید خوردن این ترکیب را متوقف کنید. می‌توانید بعد از ۶ ماه این فرآیند را دوباره تکرار کنید. هرچند تکرار آن ضرورتی ندارد، اما به حفظ نرمی و روانی مفاصل‌تان کمک می‌کند. این‌گونه دیگر مجبور نیستید با درد مفاصل مدارا کنید.

درد مفاصل و ماهیچه ها

یکی از انواع دردهایی که غالبا به دلیل کهنگی حالت مزمن دارد، «فیبرومیالژیا» یا دردهای اسکلتی ـ عضلانی است. بیشتر پزشکان، این بیماری را از طریق معاینه و مشاهده علائم و آزمایش های جسمانی تشخیص می دهند. بیماران مبتلا به این درد، اغلب از درد و احساس سفتی در عضلات و ماهیچه های خود رنج می برند و معمولا در آزمایش های اشعه ایکس یا بسیاری از تست های آزمایشگاهی قابل شناسایی نیست. «فیبرومیالژیا» به مفاصل و اندام ها آسیب نمی رساند، اما دردهای دائم و خستگی ایجاد می کند که تأثیر بسزایی بر کیفیت روند زندگی افراد دارد. در واقع این بیماری، طیفی از دردهای اسکلتی – عضلانی را شامل می شود که عموما با خستگی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و خلق و خو همراه است. محققان باور دارند این بیماری با تأثیر بر چگونگی پردازش سیگنال های درد در مغز افراد، احساس درد را تشدید می کند. علائم آن اغلب به دنبال آسیب جسمانی، عمل جراحی، عفونت یا استرس روانی خاصی ایجاد می شود و گاهی نیز بدون هیچ نشانی بروز می یابد.

درد مفاصل انگشتان دست

دو نوع اصلی آرتریت روی انگشتان تاثیر می گذارند: استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید. هر دو به مفصل ها آسیب می رسانند، اما علت نهفته ی هر یک متفاوت است. استئوآرتریت در غضروف بین انگشتان رخ می دهد. در نهایت استخوان ها به همدیگر سایش پیدا می کنند و درد شدید و کاهش تحرک به وجود می آید. آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به بافت های سالم مفصل حمله ور می شود. التهاب مفصل که به وجود می آید باعث درد می شود و بافت ها را از بین می برد. استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت تقریبا در هر مفصلی بروز می کنند، اما هر دو اختلال اغلب روی انگشتان تاثیر می گذارند.

بیشتر بخوانید : صدا کردن مفصل زانو ♥ گرفتگی عضلات پا در خوابلرزش دست و پا


  • هاشم مسگر

درمان عفونت ریه در طب سنتی

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۵۹ ق.ظ

درمان عفونت ریه در طب سنتی

عفونت ریه ,عفونت ریه ها,عفونت ریه در سالمندان,عفونت ریه در کودکان,عفونت ریه طب سنتی,عفونت ریه در عکس رادیولوژی,عفونت ریه به انگلیسی,عفونت ریه در افراد مسن,عفونت ریه ویکی پدیا,عفونت ریه در نوزادان,عفونت ریه ها,عفونت های ریه,عفونت های ریوی,عفونت های ریوی

عفونت ریه

توضیحاتی در مورد عفونت ریه

عفونت‌ها چطور سراغتان می‌آید؟ عفونت‌ها به چند طریق وارد بدن می‌شوند، برخی آنها در بافت‌های بدنی وجود دارند اما منتظر فرصت هستند که با ضعف سیستم ایمنی بدن، این فرصت را به‌دست ‌آورند و به طرق مختلف خود را نمایان ‌کنند. اما برخی عفونت‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند. به‌عنوان مثال با یک ضربه یا یک خراش از محیط وارد بافت بدن فرد می‌شوند.

علائم عفونت ریه

عفونت ریه همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود. از نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرفه‌های شدید همراه با مخاطی به‌رنگ سبز یا زرد؛ خس‌خس سینه و تنگی نفس؛ درد و ناراحتی در سینه؛ درجه‌ی تب بالا (بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد)؛ سردرد؛ درد در ماهیچه‌ها؛ خستگی.

درمان عفونت ریه

دکتر داروساز می‌تواند در زمینه‌ی عفونت ریه به شما کمک کند. داروسازان می‌توانند با پیشنهاد داروهای ضدانعقاد، به از بین‌ بردن مخاط موجود در شش‌ها کمک کنند. وقتی خلط از بین برود، سرفه‌ کردن تسهیل خواهد شد. وقتی با سرفه‌ کردن خلط و مخاط از سینه خارج بشود، عفونت ریه بهبود می‌یابد. مثلا اگر علت عفونت شما ویروسی باشد، ویروسی مانند ویروس برونشیت، بعد از چند هفته‌ حال‌تان خوب خواهد شد و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیست. اگر علت عفونت ریه شما میکروبی است، مثلا سینه‌پهلو یا ذات‌الریه کرده‌اید، باید با نظارت پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید و دوره‌ی درمان را حتی با وجود بهبودی کامل سپری کنید. یادتان باشد که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط برای درمان عفونت ریه‌ی میکروبی به‌کار می‌آیند. برای درمان عفونت‌های دیگر مانند عفونت ویروسی، برونشیت یا آنفولانزا نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

درمان گیاهی عفونت ریه

بادرنجبویه گیاهی است که می‌توان به‌عنوان یک دمکرده برای پاک‌سازی بدن از میکروب استفاده کرد. این گیاه قادر است اکثر عفونت‌های بدنی را از‌بین ببرد، حتی گاهی اوقات شما خبر ندارید که در بدن‌تان چه می‌گذرد، اما اگر در هوایی آلوده یا در محیطی قرار گرفته بودید که ممکن است میکروب یا ویروس به شما انتقال پیدا کند؛ در این مواقع توصیه می‌شود 40‌گرم بادرنجبویه را به مدت 15‌دقیقه به‌همراه آب جوش بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را بنوشید تا عفونت‌های احتمالی از‌بین بروند. برای تاثیرگذاری بهتر این دمنوش توصیه می‌شود روزی سه‌بار در روز به اندازه یک فنجان نوشیده شود.5. اکالیپتوس برای عفونت‌های مجاری تنفسی اولین پیشنهاد یا گیاهی که اکثر افراد از آن یاد می‌کنند، برگ اکالیپتوس است که بیشتر به‌صورت بخور از آن استفاده می‌شود. درصورتی که علاوه بر بخور این برگ‌، توصیه می‌شود هر وقت به مشکل عفونت‌های مجاری تنفسی دچار شدید 50گرم برگ این گیاه را با یک لیتر آب دم کنید و بعد از 10‌دقیقه دم کشیدن روزی سه تا چهار بار به مقدار یک فنجان از این گیاه را بنوشید. خیلی از افراد فکر می‌کنند بخور این گیاه در اولویت است در‌صورتی که اگر سینوزیت یا ریه‌های‌تان چرکی شده‌اند، بهتر است در کنار بخور دم کرده برگ اکالیپتوس را هم فراموش نکنید.

عفونت ریه

هنگامی که نفس می کشید، ریه ها اکسیژن هوا را به جریان خون می رسانند. سلول های بدن برای انجام فعالیت های خود، به اکسیژن نیاز دارند. افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی هستند، به سختی نفس می کشند. بیماری های ریوی عبارتند از: آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، آنفلوانزا، ذات الریه، سل، سرطان ریه و … .

آنتی بیوتیک برای عفونت ریه

یک ریه چرک کرده است که باعث متورم شدن کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌ها می‌شود، در این وضعیت کیسه‌های هوایی انباشته از مایعات و عفونت شده و نخستین چیزی که رخ می‌دهد سرفه‌های همراه با خلط و چرک است، اما تب، لرز و تنگی نفس نیز در پی این علائم بوجود می‌آید. انواع متعددی از باکتری‌، ویروس‌ و قارچ‌ها می‌توانند عامل شروع کننده پنومونی در افراد باشند. بیماری پنومونی را بسته به شدت و علت بیماری می‌توان یک بیماری خفیف، شدید و یا حتی تهدید کننده زندگی در نظر گرفت. عفونت ریه معمولاً در نوزادان، کودکان و افراد مسن‌تر از 65 سال و همچنین افرادی که به مشکلاتی نظیر ضعف سیستم ایمنی بدن دچار هستند، جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود، اما خوشبختانه آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی جدید قادر به درمان انواع پنومونی خواهند بود.قوی ترین آنتی بیوتیک ریه : معمولا افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند یا کودکان،نوزادان و افراد بالای ۶۵ سال ، از خطر بیشتری در مبتلا شدن به عفونت ریه هستند ولی خوشبختانه امروه داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک های قوی برای درمان آن وجود دارد که می تواند بسیار موثر باشد. زمانی که پنومونی یک ریه چرک می کند سبب می شود که کیسه های کوچک هوایی که در ریه ها هستند متورم گردند و در چنین حالتی کیسه های هوایی از مایعات و عفونت پر می شوند و اولین چیزی که در این شرایط برای شخص رخ میدهد سرفه های است که همراه با خلط و چرک می باشد ولی پس از آن تب، لرز و تنگی نفس نیز ایجاد می شود.عامل آغاز کننده بنومونی در افراد مختلف است که می توان به عنوان ویروس ها،قارچ ها و باکتری ها اشاره کرد.این بیماری می توان به صورت خفیف یا شدید باشد که به شدت و علت بیماری بستگی داشته است.

برای عفونت ریه چه بخوریم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، مقدار انرژی دریافتی است. نیاز کالری بیمار مبتلا به عفونت ریه به‌دلیل تب و افزایش متابولیسم بیشتر می‌شود. از طرفی به‌دلیل کاهش اشتها، دریافت غذایی‌اش کم می‌شود، بنابراین بیمار در فاز حاد بیماری باید برای تامین کالری مورد نیازش از مواد کم‌حجم و پرکالری استفاده کند. خیلی از سوپ‌های خانگی این ویژگی را دارند و با اینکه رقیق هستند، کالری‌شان با سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و مواد پروتئینی مانند گوشت و طعم‌دهنده‌هایی مانند خامه افزایش می‌یابد. این سوپ‌ها نیازی به جویدن ندارند و می‌توان آنها را به دفعات به بیمار داد. مصرف مایعات نیز برای این بیماران ضروری است زیرا به‌دلیل تب و تند شدن تنفس بخش زیادی از آب بدن دفع می‌شود و جایگزینی آن بسیار مهم است. از طرفی، این بیماران به‌دلیل ترشحات عفونی و غلیظ تنفسی در تنفس مشکل پیدا می‌کنند و برای دفع این ترشحات از طریق سرفه باید مایعات کافی مصرف کنند. بهترین منبع برای تامین مایعات بدن آب است. اگر بیمار نتواند طعم و دمای آب را تحمل کند، می‌تواند از چای کمرنگ و شیر هم استفاده کند. البته شیر را می‌توان با طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل مصرف کرد.

نشانه های عفونت ریه

 دستگاه تنفسی به دو بخش تقسیم می شود: فوقانی و تحتانی. اگر عفونت در هر کدام از این دو بخش رخ دهد، به نام همان بخش خوانده می شود. دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی، حلق، حنجره و نای می باشد. دستگاه تنفسی تحتانی شامل ریه ها و اجزای آنهاست. ریه تشکیل شده از برونش، برونشیول ها و آلوئول ها.آسپیراسیون ریوی (یا به اختصار آسپیراسیون) بمعنی ورود هرنوع مایع، ترشحات مانند بزاق دهان، خلط و جسم صُلب توسط دم ریوی به درون مجرای تنفسی تعریف می گردد. این مواد می توانند شامل شیر مادر درهنگام تغذیه نوزاد، استفراغ در فرد بیهوش، آب در فرد غرق شده و یا یک شیء کوچک (مثل دانه عدس) باشند که به درون سیستم تنفسی مکیده شوند. آسپیراسیون بخودی خود خطر مرگ را بدنبال ندارد بلکه پیامد آن در درجه اول خفگی ناشی از نبود و یا کمبود اکسیژن (هیپوکسی) و در درجه دوم عفونتهای ریوی(پنومونی) تهدید کننده است.

درمان عفونت ریه در کودکان

اگر شما مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، پس با دکترتان مشورت کنید، اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماندند، احتمالا کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شوند، هر چند که اگه شما پی بردید که کودک شما بیش از حد معمولی درد می کشد، با دکترتان مشورت کنید، اگر فهمیدید که کودک شما علائم زیر را دارد سریعا و بدون درنگ با دکترتان تماس بگیرید: • اشتهای کودک به شدت کاهش می یابد وکمتر از نصف مصرف معمولی غذا و شیر در طول ۴۸ می خورد • کودک نشانه های از دفع زیاد آب را نشان می دهد(مانند عرق کردن شدید) • خواب آلودگی و بی حالی هنگام عفونت سینه در کودکان دیده می شود. • خشکی مداوم در سرفه مرطوب گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، مراقب این علائم تنفسی باشید و اگر این علائم را دارد بلافاصله او را به بیمارستان ببرید: • کودک به سختی نفس می کشد • سوراخ های بینی کودک بزرگ شده بود • اگر ناخن های کودک آبی شدند به علت کمبود اکسیژن • اگر کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد • اگر تنفس کودک قطع می شود یا نفس های عمیق و سخت می کشد

عفونت ریه ها

به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می شود، پنومونی یا عفونت ریه گفته می شود. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن، خطرناک است. ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی نیز التهاب ریه ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت زا ایجاد شود. ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد. عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می کند و هرساله برخی از این افراد می میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است. علت ایجاد عفونت ریه در نیمی از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است.

عفونت ریه در سالمندان

بیماری های دوران سالمندی متفاوت تر و متنوع تر از دوران جوانی است و یکی از بیماری هایی که در سالمندان نسبتا رایج است، بیماری های ریوی در سنین بالاست. از سوی دیگر و از آنجا که این روزها زیاد صحبت از تزریق واکسن آنفلوآنزا می شود، بی مناسبت ندیدم که به انواع شایع بیماری های ریوی در سالمندان اشاره کنم و یادآور شوم که یکی از راه های کم کردن شانس ابتلا به این بیماری ها، تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا است.√ کم تحرکی: دراز کشیدن زیاد و بی تحرکی، باعث می شود ترشحات در ریه تجمع پیدا کند و این مسئله باعث بالا رفتن شانس عفونت دستگاه تنفس می شود. √ سیگار: سالمندانی که سیگار می کشند، بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به عفونت های ریوی هستند. √ دمانس یا آلزایمر: در این افراد سطح هوشیاری پایین است. ممکن است داروهای خواب آور هم برای بیمار تجویز شود، در نتیجه اختلال در بلع در بیماران مشاهده می شود که احتمال برگشت محتویات حلق و دهان آغشته به میکروب را به مجاری ریوی بالا می برد. √ مصرف برخی از داروها: از داروهایی استفاده می کنند که باعث خشکی دهان و بزاق می شود. بعضی از داروها مانند داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی با کاهش ترشح بزاق و توقف ویروس ها در مجاری تنفسی، زمینه را برای ابتلا به عفونت های ریوی مهیا می کنند.

عفونت ریه در کودکان

عفونت های سینه معمولاً به دلیل باکتری یا ویروس ها اتفاق می افتند، التهاب ریه به علت میکروب های گیاهی و ورم نایژه به خاطر یک ویروس اتفاق می افتد. بعضی اوقات، عفونت های قارچی ممکن است به عفونت های سینه منجر شود. عفونت سینه همواره می تواند خود را به شکل التهاب ریه یا ورم نایژه نشان دهد، التهاب ریه بر روی کیسه های هوا زمانی که ورم نایژه غشای مخاطی لوله های نایژه را ملتهب می کند، تاثیر می گذارد.عفونت سینه در کودکان معمولاً با سرماخوردگی شروع می شوند که به تدریج به سرماخورگی هاد و سرفه تبدیل می شود. نشانه های اصلی عفونت سینه در کودکان شامل: گرفتگی یا آب ریزش بینی، تب، کاهش اشتها و سرفه خشک می باشد که بعد از گذشت چند روز علائم بدتر می شوند و ممکن است منجر به سرفه مداوم، مشکل در تنفس، افزایش ضربان قلب و بی حسی کامل شود. بنابراین چنانچه کودک دچار علایمی همچون نشانه هایی از دفع زیاد آب مانند عرق کردن شدید، خواب آلودگی و بی حالی و خشکی مداوم در سرفه مرطوب شد، باید بلافاصله نزد پزشک مراجعه کرد. گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، از این رو اگر کودک به سختی نفس می کشد، سوراخ های بینی کودک بزرگ شده، ناخن های کودک به علت کمبود اکسیژن آبی شدند، کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد و یا نفس های عمیق و سخت می کشد، بلافاصله کودک را به بیمارستان برسانید. اگر مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، با دکتر مشورت کنید. اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماند، احتمالاً کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، البته در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شود.

عفونت ریه در افراد مسن

سالمندان بیشتر از جوانان در معرض خطر عفونت های ریوی هستند و مهم ترین دلیل آن هم ضعف سیستم ایمنی در افراد پس از میانسالی است. به طور طبیعی انسان ها بعد از 50 سالگی دچار ضعف سیستم ایمنی می شوند و هر چه سن افزایش می یابد عوارض این ضعف با شدت بیشتری نمایان می شود.یکی از عوارضی که ضعف سیستم ایمنی روی بدن دارد، افزایش احتمال ابتلا به عفونت در سالمندی است. البته عفونت های ریوی در هر سنی خطرناک هستند ولی در سالمندان این خطر بیشتر است. عفونت ریوی همچنان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد میانسال است. بنابراین بهترین راه برای کاهش مرگ و میر سالمندان در اثر بیماری، شناخت مواردی است که احتمال عفونت ریه را در سالمندان بالا می برد تا با جلوگیری از آنها بتوان احتمال را به حداقل رساند.

عفونت ریه طب سنتی

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: استفاده از دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش آویشن، سیاوشان، بابونه جزء دمنوش‌هایی است که به عنوان آنتی بیوتیک خوب برای درمان عفونت‌های ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدادوست با تأکید بر اینکه برای درمان بیماری در کنار طب رایج باید از ظرفیت‌های طب سنتی هم استفاده شود گفت: بخور بابونه، آویشن، اسطوخودوس به پاکسازی ریه کمک می‌کند که لازم است بیمار قبل از اجرای توصیه‌های طب سنتی حتماً با پزشک خود مشورت کند.

بیشتر بخوانید : سرطان ریه درمان دارد؟ ♥ ذات الریه در کودکان ♥ آبسه ریه در کودکان ♥ عفونت قارچی واژن در کودکان ♥ عفونت ادراری در کودکان دختر


  • هاشم مسگر

خوردن گوشت شتر در بارداری

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۹ ق.ظ

خوردن گوشت شتر در بارداری

گوشت شتر , گوشت شتر برای زنان باردار , گوشت شتر در بارداری , گوشت شتر برای زن حامله , گوشت شتر برای زن باردار

گوشت شتر , گوشت شتر برای زنان باردار , گوشت شتر در بارداری , گوشت شتر برای زن حامله , گوشت شتر برای زن باردار

توضیحاتی در مورد گوشت شتر

امروزه بسیاری از شهرنشینان به علت عادت نداشتن به مصرف گوشت شتر از خوردن آن اجتناب می‌کنند. برخی نیز بر این باورند که این گوشت سفت و دیرپز بوده و ارزش غذایی ندارد. حال پرسش اینجاست، ارزش غذایی گوشت شتر چه میزان است؟ دکتر مظاهری، متخصص تغذیه گفت: گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و از جهت ترکیبات شیمیایی با گوشت سایر دام‌های اهلی مقداری تفاوت دارد. این گوشت در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین و چربی کمتری برخوردار است و در مقایسه با سایر گوشت‌های دیگر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است. وی افزود: مقدار ویتامین “ب کمپلکس” و برخی عناصر معدنی نظیر فسفر و کلسیم آن بسیار زیاد است. اما باید افزود که نسبت آهن و روی آن کمتر از گوشت سایر دام‌های اهلی است و نسبت کلسیم این گوشت در عضلات ران آن زیادتر است.

خواص گوشت شتر

این متخصص تغذیه بیان کرد: ویتامین‌های گروه B این گوشت در تقویت اعصاب تاثیر زیادی دارند و “روی” آن در تقویت قوای جنسی و جلوگیری از اختلالات در رشد جنین کارآمد است. کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌کند و توصیه می‌شود که بانوان باردار و شیرده، دانش‌آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند. وی تاکید کرد: ویژگی اصلی و متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت‌ها، فقدان مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک در آن است؛ چرا که این حیوان در درد پا و کمر و دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود. این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: از گوشت شتر به همراه کوهان آن که چربی خالص بوده و تقریبا ۸۲ درصد از وزن کل چربی بدن شتر را تشکیل می‌دهد در تهیه انواع خورش، آبگوشت و خوراک استفاده می‌شود. دل، جگر، قلوه، مغز، زبان و دیگر احشای این حیوان نیز از نظر ارزش تغذیه‌ای تقریبا مانند دیگر دام‌های اهلی است. وی اضافه کرد: گوشت شترهای کم‌سن و سال که بین یک تا ۳ ساله هستند از جهت مزه، طعم و نرمی شبیه گوشت گوساله است. اما دلایلی که باعث شده مردم گمان کنند این گوشت دیرپز است، استفاده از گوشت شتر پیر است. هر چه عمر شتر بالا برود پیوند بین بافت‌های گوشت آن افزایش یافته و حرارت پخت دیرتر بر آن تاثیر می‌گذارد. در ضمن گوشت شتر پیر برای سرخ کردن هم مناسب نیست؛ چرا که میزان کلاژن آن زیاد و حین سرخ کردن ناپز می‌ماند.

قیمت گوشت شتر

بر اساس اعلام سازمان مدیریت میادین میوه‌وتره بار شهرداری تهران قیمت بسته‌های 500 گرمی راسته شتر 19 هزار تومان و بسته 1000 گرمی 37 هزار تومان است.

قیمت گوشت شترمرغ

ران بدون استخوان شترمرغ بشقابی،وکیوم 195000 380000 2 ماهیچه شترمرغ بشقابی،وکیوم 195000 380000 3 فیله (بادبزنی، مغز ران و سفید ران صدفی) بشقابی،وکیوم 205000 400000 4 آب گوشتی شتر مرغ (ران و گردن) بشقابی،وکیوم 147000 285000 5 گردن شتر مرغ بشقابی،وکیوم 65000 123000 6 چرخ کرده خالص شتر مرغ بشقابی 120000 230000 7 بال و بازوی بدون پوست بشقابی،وکیوم 65000 123000 8 دل و جگر پاک شده بشقابی 127000 245000 9 سنگدان شتر مرغ بشقابی 57000 105000 10 چربی جامد شتر مرغ بشقابی 72000 135000

خواص گوشت شترمرغ

مصرف گوشت شترمرغ مدتی است که به دلایل مختلف افزایش زیادی یافته و حتماً از خواص آن بسیار شنیده اید اما خوب است این نکات را هم از نظر طب ایرانی بدانید.گوشت شترمرغ گوشت شترمرغ منبع غنی ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B6 و B12 است. در واقع میزان ویتامین B6 در گوشت شترمرغ حدود 10 بار بیشتر از گوشت های دیگر مانند گوشت مرغ است، همچنین در گوشت شترمرغ یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین E زیاد یافت می شود.

مضرات گوشت شتر

گوشت شتر کالری بالایی دارد که برای تقویت افراد ضعیف و لاغر و ورزشکاران مفید است. به دلیل بالابودن نسبی .چربی و سدیم این گوشت، مبتلایان به چربی و فشارخون باید در مصرف آن احتیاط کنند گوشت شتر بهتر است هر روز مصرف نشود

طبع گوشت شتر

شتر نوع مزاج: گرم و خشک مصلح: پختن با سرکه ،زیره

غذا با گوشت شتر

دقت کنید که باید قبل از طبخ، چربی های اضافی را از گوشت پاک کنید و از مصرف سس های چرب یا سایر روغن های افزودنی به غذا اجتناب کنید. به این ترتیب می توان هم از پروتئین خوب کم خونی لازم است. کمتر جانوری چون شتر می‌تواند ادعا کند که این چنین اثر تعیین کننده‌ای در تاریخ بشر داشته است، و اغراق نیست اگر ادعا شود که زندگی بدون وجود او برای انسانهایی که در منطقه بزرگی از جهان یعنی بیایان زندگی می‌کردند، ناممکن بوده است. و احتمالا تمدن هرگز در آفریقای شمالی و آسیای صغیر گسترش نمی‌یافت.

پخت گوشت شتر

مواد لازم : گوشت شتر (اگه در دسترس نبود گوسفند) 250 گرم . فلفل سیاه نصف ق چ .گوشت رو به قطعات 3 در 2 سانت خرد کنید پیاز رو خلالی درشت خرد کنید کیوی پوست بگیرید و رنده کنید و همه ی مواد رو با فلفل سیاه مخلوط کنید و در ظرف در بسته حداقل 6 ساعت داخل یخچال نگهداری کنید تا گوشت مزه دار بشه . بعد گوشتها رو به سیخ بکشید نمک بزنید و روی اجاق یا ترجیحا زغال کباب کنید . 

با گوشت شتر چی بپزم

موادلازم: گوشت شتر چرخ کرده:500گرم آردنخودچی:1 قاشق غذاخوری پیازکوهی یا تخم مرغ نیزبه دلخواه به موادبیفزایید.مواد راکاملا”مخلوط کنیدو تا حدی ورز دهیدکه به دست نچسبد. سپس آن رایک ساعت دریخچال بگذارید.در این فاصله پیازتفت داده راباتکه های گوجه فرنگی درغذاسازبریزید و پوره کنیدوبه آن نمک و فلفل و آب یاآب گوشت بیفزایید.در صورتی که گوجه فرنگی دردسترس نبودمیتوان ازرب گوجه هم استفاده کرد. دراین مرحله به دوروش می توان عمل کرد: 1-مقداری روغن رادرتابه گرم کنید وازمخلوط گوشت گلوله هایی به اندازه ی یک گردودرست کنید وکاملا” آنرا گردکرده و سرخ کنید.سپس ازسس اماده شده که احتیاج به پختن ندارددر یک ظرف پیرکس یامخصوص فربریزیدوگلوله ها را روی سس قراردهید وتکه های فلفل دلمه ای رانیزاضافه کنید.بعد بافویل در آن را ببندید ودر طبقه ی وسط فر باحرارت 180 درجه سانتی گرادیا 350 درجه فارنهایت 20تا 25دقیقه بپزد. 2-روش دیگربه این ترتیب است که گلوله های گوشت رابدون اینکه سرخ کنید به سس آماده شده بیفزایید وداخل فر قرار دهید.درهر دو روش دراواخرپخت آب لیموترش وزعفران را به سس اضافه کنید. نکته: -در این کوفته ازپیازاستفاده نمیشود. – این غذا را میتوان بدون فر وروی گازهم تهیه کرد. -این غذارامی توان درمایکروفرهم پخت دراین حالت غذارا با قدرت 90 و به مدت 7 تا10 دقیقه تهیه میشود. – دقت داشته باشید که گوشت شتر طبیعت بسیارگرمی دارد.

گوشت شتر مرغ

گوشت شترمرغ مزاج گرم و خشکی دارد. بادهای دستگاه گوارش و سایر نقاط بدن را از بین می برد. بلغم های اضافه را می شکند و دفع می کند. در برخی انواع فلج، بی حسی ها و بیماری های اعصاب ناشی از غلبه سردی و تری مفید است. در دردهای مفصلی مثل سیاتیک، درد کمر و ساق پا که ناشی از سردی باشد مفید است. در بیماری های رحمی که ناشی از سردی باشد مفید است. گوشت شترمرغ غلیظ است و به همین دلیل افرادی که دارای معده ضعیف هستند باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند. این گوشت بافت ضعیفی دارد و به تعبیری لطیف است بنابراین نباید زیاد پخته شود چون زود خشک می شوددر طب ایرانی هضم نهایی این گوشت کمی مشکل بوده و البته برای گرم مزاجان مناسب نیست و گرم مزاجان در صورت تمایل به مصرف باید در کنار آن از مواد حاوی سرکه مثل ترشی ها استفاده کنند. در کل افراد سردمزاج و مبتلا به بیماری های مفصلی و اعصاب ناشی از سردی می توانند گه گاه از این گوشت استفاده کنند ولی بهتر است گوشت دائمی آن ها نباشد گرم مزاجان نیز به مقدار خیلی کمتر مجاز به استفاده از این گوشت هستند. در منابع طب سنتی گفته شده خوردن روغن و پیه آن باعث سرعت تکلم اطفال و مالیدن آن به بدن و پاهایشان باعث سرعت حرکت اطفال می شود. همچنین روغن آن از بین برنده سردی اعضا و مفاصل و کاهنده درد و ورم آن ها است.

گوشت شتر برای زنان باردار

کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌کند و توصیه می‌شود که بانوان باردار و شیرده، دانش‌آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

گوشت شتر در بارداری

گوشت شتر جزو گوشت‌های قرمز به شمار رفته که چربی آن از گوشت گوسفند کمتر است و ارزش غذایی آن مشابه گوشت گوسفند است.وی با اشاره به اینکه گوشت شتر منبع خوبی ا‌ز آهن و پروتئین است، افزود: به همین مسئله مصرف گوشت شتر برای افراد جوان و زنان باردار توصیه می‌شود.

گوشت شتر

گوشت شتر از ارزش غذایی و خواص دارویی و درمانی بسیاری برخوردار است و در روایات دینی ما به مصرف آن بسیار توصیه شده است. در روایاتی از حضرت رسول(ص) آمده است که گوشت شتر را بخورید حتی سالی یکبار و در جایی دیگر فرموده اند، گوشت شتر انسان را صبور می‌کند. با این وجود استفاده از گوشت شتر به دلیل رنگ تیره (زرشکی مایل به سیاه) و مزه‌اش، چندان مورد توجه نبوده و در بین مردم کشور ما چندان رایج نمی باشد. گوشت شتر به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و فسفر برای کسانی که استخوان درد یا درد مفاصل دارند، فوق‌العاده مفید میباشد و متخصصان طب سنتی مصرف آن را هر چند وقت یک‌بار به افراد بالای 60 سال توصیه می‌کنند. گوشت شتر که بزرگان دین مان در روایات، خوردن آن را هرچند وقت یک بار توصیه کرده ‌اند، رنگ تیره ‌ای دارد. طبع این گوشت گرم و مزه آن شیرین است. گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می‌ باشد. این گوشت حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن ، فسفر و کلسیم است. همچنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هرچه بیشتر آب است که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد..

بیشتر بخوانید : گوشت بلدرچین گرم یا سرد ♥ گوشت سفید گوساله ♥ گوشت قرمز قند دارد


  • هاشم مسگر

صافی کف پا Rigid

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۸ ق.ظ

صافی کف پا Rigid

صافی کف پا ,صافی کف پا معافیت سربازی,صافی کف پا در کودکان,صافی کف پا Rigid,صافی کف پا در کودکان,صافی کف پای کودکان,صافی کف پا معافیت سربازی 95,صافی کف پا چیست,صافی کف پا و معافیت سربازی,صافی کف پا برای معافیت سربازی,صافی کف پا معافیت سربازی 96,صافی کف پا در معافیت سربازی

صافی کف پا

توضیحاتی در مورد صافی کف پا

کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقد قوس‌های استاندارد درکف پا هستند. قوس‌های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات گردد. مشکل صافی کف پا، عموماً مادرزادی بوده و به نام نرمی مفاصل نیز معروف است. نرمی مفصل یا ligamentum laxity در ناحیه کف پا سبب می‌شود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود؛ همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا یا چسبیدن آن‌ها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است. به این نوع صافی کف پا، صافی انعطاف‌پذیر یا flexible می‌گویند.

درمان صافی کف پا

با انجام روش‌های توانبخشیو وتمرین‌های توصیه شده به افراد با کف پای صاف، کم شدن قوس کف پا با تقویت عضلات رفع می‌شود؛ ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری که روی زمین قرار گرفته قابل اجر و بسیار مفید است، بدین صورت که کف پا به روی آن، به آرامی به جلو و عقب حرکت داده می‌شود. این حرکت پا را برای برگشتن به وضعیت صحیح کمک می‌کند. همچنین در کنار انجام تمرین‌های درمانی کفی‌های طبی نیز (خاص هر بیمار) از سوی پزشکان توصیه می‌شود. کفی‌های طبی خاص برای هر بیمار از طرف پزشک متخصص تعیین و توسط کارشناسان ارتوپدی فنی و تکنسین‌های مربوطه و از طریق قالبگیری گچی از پای بیمار و ساخت قالب پا، وامروزه استفاده از دستگاه فوت اسکن و طراحی بادیتای آن و ساخت کفی با دستگاه cnc که بر اساس نقاط فشار پا ساخته می‌شوند. بسیار مهم است که کفی طبی از روی قالب پای خود شخص یا cnc ساخته شود.

عوارض صافی کف پا

صافی کف پا می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر بروز التهاب در رباط‌های کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی ماهیچه پشتی استخوان درشت نی، شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی وایجاد بافت‌های مرده پوستی نابجا شود. از آنجایی که صافی کف پا بر روی نحوه قرارگیری سایر استخوان‌های بدن نیز اثر می‌گذارد می‌تواند منجر به بروز درد در مچ پا، زانوها و لگن شود.

آیا صافی کف پا معافیت دارد

۵ – آیا صافی کف پا معافیت دارد؟ بلی ، بر اساس ضوابط موجود در حال حاضر نوع صافی شدید کف پا با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی ناجا می تواند معاف دائم باشد.

درمان صافی کف پا با ورزش

جدا کردن پاشنه‌ها سعی کنید بر روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را نزدیک به هم قرار دهید. پاشنه پای خود را از زمین جدا کنید درحالی‌که پنجه شما هنوز زمین را لمس می‌کند. به‌آرامی به حالت قبل بازگشته و این حرکت را تکرار نمایید. معمولاً داشتن یک پای صاف بدان معنی است که رباط‌ها نیاز دارند تحت کشش قرار بگیرند. هنگامی که شما پای خود را تحت کشش قرار می‌دهید، رباط‌ها به حالت طبیعی نزدیک‌تر شده و دیگر هنگام راه رفتن کمتر دردناک خواهند بود. تمرین توپ تنیس یکی از بهترین تمرینات برای کاهش درد پا کمک گرفتن از توپ تنیس می‌باشد. یک توپ تنیس را زیر پای خود قرار دهید و سعی کنید، انگشتان پای خود را به زمین برسانید. پس از چند دقیقه انجام این کار، در حالی که همچنان به‌آرامی تنفس خود را ادامه می‌دهید، توپ را به سمت انگشتان پا نزدیک کرده و این بار سعی کنید پاشنه پای خود را به زمین برسانید. پس از آن پای دیگر خود را نیز به همین سبک ورزش دهید. این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار نمایید. این ورزش به اصلاح قوس پای شما کمک خواهد نمود. اشاره با انگشتان پا یک ورزش خوب پاها این است که با انگشتان پای خود به مدت 15 ثانیه به سمت نقطه‌ای اشاره نمایید، سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کرده و این حرکت را 10 الی 15 بار تکرار نمایید. بهتر است برای انجام این تمرین هم زمان از هر دو پا استفاده نمایید. بعد از اینکه شما به‌آرامی پیشرفت کردید و صافی کف پا در شما بهبود پیدا کرد، می‌توانید از رقص باله کمک بگیرید. این رقص برای بهبود قوس پا مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف این تمرین را انجام دهید، به‌عنوان مثال می‌توانید به ایستید و یک پا را تمرین دهید و یا بنشینید و هر دو پا را هم زمان تمرین بدهید.

مشکلات صافی کف پا

یکی از شایع ‌ترین مشکلات مربوط به پا که اکثر افراد با آن دست به گریبان هستند و گاهی بدون ‌آن که از این مشکل خبر داشته باشند، سال ‌ها با آن زندگی می‌ کنند، صافی کف پا است. صافی کف پا به طور کلی، به کاهش ارتفاع قوس طولی داخلی پا،صافی کف پا گفته می شود. صافی کف پا یکی از مشکلات شایع در کودکان،نوجوانان و بزرگسالان است. چنانچه صافی کف پا به موقع شناسیای شود و اقدامات لازم در جهت اصلاح و جلوگیری از تشدید آن به عمل آید؛ می توان از عوارض آن جلوگیری نمود. صافی کف پا در دراز مدت اثرات مخربی بر مفاصل پا و زانو و سایر مفاصل به جای می گذارند. علاوه بر آن زمینه آرتروز زودرس را فراهم می کند. صافی کف پا اگر یک طرفه باشد،تغییرات یک طرفه ایجاد می کند و حتی می تواند موجب کوتاهی اندام و افتادگی لگن و اسکولیوز شود.

انواع صافی کف پا

*انواع کف پای صاف از نظر شکل : 1. Pes planus : صافی کف پای ساده و خالص که شامل پایین افتادن قوس طولی _ داخلی پا بدون چرخش خارجی و انحراف پا می شود. 2. Pes valgus : شامل پای چرخیده به خارج بدون پایین افتادن قوس طولی پا می شود. 3. Pes plano _ valgus : شامل پای به خارج چرخیده با پایین افتادن قوس طولی است.

درمان صافی کف پا در طب سنتی

استفاده از این کفش‌ها و تو کفشی های مخصوص، درمان قطعی برای صافی کف پا نخواهد بود، بلکه نوعی قوس موقت برای جلوگیری از بروز خستگی و درد در این کودکان، ایجاد می‌کند‌.در دانشگاه تگزاس یک تحقیق جالب در این زمینه انجام شد؛ به این صورت که کودکان دچار صافی کف پا به ۴ گروه تقسیم شدند، به یک گروه، کفش طبی، به گروه دیگر «کفی ساده» (heel cup) و به گروه دیگر «کفی تخصصی» (UCBL) دادند و این افراد به مدت ۳ سال تحت‌نظر متخصص قرار گرفتند. نتیجه بسیار جالب بود، هر ۴ گروه شبیه هم بودند! بنابراین محققان نتیجه گرفتند که استفاده از کفش یا کفی، نقشی در درمان کف پای صاف انعطاف‌پذیر ندارد.

صافی کف پا در کودکان

یک متخصص طب‌فیزیکی و توانبخشی در همدان گفت: تا سنین پنج و 6 سالگی صاف بودن کف پای کودکان طبیعی است و نیازی به نگرانی خانواده‌ها و مراجعه به پزشک نیست. دکتر محمدرضا نیکو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صافی کف پا اظهار کرد: صافی کف پا حالتی است که قوسی پا در آن شکل نگرفته و معمولا اگر کف پای خیس بر روی سطحی خشک قرار گیرد، کف پا تماما بر روی آن شکل می‌گیرد. وی افزود: اگر کف پای دارای قوس را خیس کرده و بر روی سطح خشک قرار دهیم، قسمت قوس آن بر روی سطح خشک شکل نمی‌گیرد.

صافی کف پا rigid

کف پای صاف به وضعیتی اطلاق میشود که در آن قوسی که در کف پا و بین پاشنه و پنجه وجود دارد کم شده و یا کاملا از بین برود. صافی کف پا در اکثر موارد نرم و قابل انعطاف است. در این موارد وقتی فرد سرپا می ایستد کف پای صاف بوده و وقتی پا را از زمین برمیدارد قوس کف پا ایجاد میشود. گاهی اوقات صافی کف پا غیر قابل انعطاف بوده که به آن صافی کف پای ریجید Rigid flat foot هم میگویند. این بیماری در یک درصد افراد جامعه وجود دارد و معمولا در سنین نوجوانی بروز میکند. بیماری در نیمی از موارد دو طرفه است.

علائم صافی کف پا

درد مچ پا (قسمت داخلی)، که گاهی با تورم نیز همراه است. درد پا به طور کلی درد کف پا در قسمت قوسی شکل درد عضله ساق پا زانودرد درد مفصل ران درد پشت و کمر درد قسمت پایین پا افراد دارای کف پای صاف از خشکی یک یا هر دو پا رنج می‌برند. کف یک یا هر دو پا ممکن است هنگام قرار گرفتن روی زمین کاملاً صاف شود یا قوس اندکی داشته باشد. کفش‌ها به شیوه متفاوتی ساییده می‌شوند.

علل صافی کف پا

عمودی بودن مادرزادی استخوان تالوس (قاپ) پا: در این عارضه هیچ قوسی در کف پا وجود ندارد، چون استخوان‌های پا به نحو مناسبی تراز و منظم نیستند. در بعضی موارد به جای قوس طبیعی قوسی معکوس (کف پای گهواره‌ای) وجود دارد. عمودی بودن مادرزادی استخوان تالوس (قاپ) عارضه‌ای نادر است که همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید از همان بدو تولد وجود دارد. این عارضه غالباً مرتبط با اختلال‌هایی ژنتیکی مانند سندرم دان یا دیگر اختلال‌های مادرزادی دانسته می‌شود. علت بروز صافی کف پا به دلیل این مشکل در قریب به نیمی از موارد مشخص نیست. پیوستگی قوزک پا (کف پای صاف انقباضی نازک نی): در این عارضه ارثی، دو یا چند استخوان به گونه‌ای به یکدیگر متصل می‌گردند که انعطاف‌پذیری پا مختل می‌شود و قوس طبیعی از بین می‌رود. این عارضه نادر غالباً بر چند نسل یک خانواده اثر می‌گذارد. در رفتگی کناری ساب‌تالار یا صافی اکتسابی کف پا: این عارضه در فردی رخ می‌دهد که قوس کف پای‌اش در ابتدا طبیعی بوده است. هنگام دررفتگی کناری ساب‌تالار، استخوان تالوس (قاپ) قرار گرفته درون قوس کف پا از جا درمی‌آید. استخوان تالوس در رفته از جای خود به بیرون می‌لغزد و به سمت پایین و کنار می‌افتد و قوس را از بین می‌برد. این اتفاق معمولاً به یک‌باره و ناگهانی و به دلیل وارد شدن صدمه‌هایی با شدت بالا هنگام سقوط از بلندی، تصادف وسایل نقلیه موتوری یا ورزش کردن رخ می‌دهد و احتمالاً همراه با شکستگی یا آسیب‌های دیگر خواهد بود. عامل‌های خطر زیر احتمال صافی کف پا را افزایش می‌دهد: چاقی دیابت بالا رفتن سن بارداری آرتریت روماتوئید صدمه دیدن مچ یا کف پا اختلال عملکرد یا پارگی تاندون درشت نی خلفی

تشخیص صافی کف پا

چنانچه صافی کف پا با هیچ علامت یا نشانه آزاردهنده‌ای همراه نباشد، معمولاً مراجعه به پزشک یا متخصص ارتوپد برای تشخیص کف پای صاف ضرورتی ندارد. اما در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر باید به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه نمود: صاف شدن ناگهانی کف پا بروز درد کف پا، مچ یا پایین تنه بروز علائم ناخوشایندی که با پوشیدن کفش‌ حمایت کننده و اندازه پا بهبود نمی‌یابد. صاف‌تر شدن کف یک یا هر دو پا سخت (سفت) شدن کف پا احساس سنگینی و لختی در پاها اکثر پزشکان و فیزیوتراپیست های مجرب صافی کف پا را تنها با مشاهده ایستادن و راه رفتن بیمار و معاینه کف پا تشخیص می‌دهند. پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و پای او را از روبه‌رو و پشت سر نگاه می‌کند و احتمالاً از بیمار می‌خواهد تا روی نوک انگشتان بایستد تا شکل و عملکرد هر پا را در این حالت ارزیابی کند. همچنین در بعضی موارد دستور انجام پرتونگاری (اشعه ایکس)، سی.تی. اسکن (مقطع‌نگاری رایانه‌ای) یا ام.آر.آی. (تصویربردای روزنانس مغناطیسی) می‌دهد.خار پاشنه پا علاوه بر دلایل دیگر ، بر اثر صافی کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا نیز بوجود می آید ، خارپاشنه غالباً نتیجه کشیدگی بیش از حد رباط‌ها و عضله‌های کف پا است، که به نوبه خود کشش آرنگ کف پا و پارگی مکرر (عادتی) غشاء پوشاننده استخوان پاشنه را در پی دارد. مبتلا بودن به کف پا صاف یا افتادگی قوس را می‌توانید خودتان بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : التهاب کف پا چیست ♥ خار پاشنه چیست ♥ درد جلوی ساق پا نشانه چیست ♥ ورم پا بعد از عمل ♥ علت میخک پا ♥ بوی بد پا ناشی از چیست

  • هاشم مسگر

علت درد پوست فرق سر

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲ ق.ظ

علت درد پوست فرق سر

درد فرق سر ,درد فرق سر نشانه چیست,درد فرق سر از چیست,دلیل درد فرق سر,علت درد فرق سر چیست,درد در فرق سر,دلایل درد فرق سر,درد در ناحیه فرق سر,سوزش و درد فرق سر,علت درد در فرق سر,درد در فرق سر نشانه چیست,درد فرق سر ناشی از چیست,دلیل درد گرفتن فرق سر,علت درد گرفتن فرق سر

درد فرق سر

توضیحاتی در مورد درد فرق سر

درد یک علامت و هشدار است که به فرد نشان می دهد در روند طبیعی بدنش اختلالی ایجاد شده است . سردرد که امروزه یکی از شایع ترین ناراحتی های افراد جامعه است هم از این قاعده مستثنا نیست ، سردرد مانند درد های دیگر نشان دهنده مشکلی در بدن است .افرادی که دچار سردرد می شوند معمولا دچار اختلالی در ناحیه سر شده اند و از یک سرما خوردگی ساده گرفته تا تومورها و خونریزی های مغزی همگی می توانند سر درد ایجاد کنند. بعضی سر دردها آنقدر شدید است که زندگی مان را مختل می کنند اما در عین حال بی خطر هستند و گاهی هم بعضی سردردها ممکن است خیلی آزاردهنده نباشند اما جان فرد را به خطر بیاندازد.– سردردهای اولیه: شامل سردرد استرسی، میگرن و سردرد خوشه‌ای – سردردهای ثانویه وقتی رخ می‌دهند که چیزی ساختمان‌های آناتومیک مغز و گردن را تحت تأثیر قرار بدهد. مثل تومور، خونریزی مغزی، مننژیت (التهاب پرده‌های احاطه‌کننده مغز) و آنسفالیت. – سردردهای ناشی از التهاب اعصاب سر و گردن که به آنها نورالژی neuralgia گفته می‌شود. سردردهای تنشی، شایع‌ترین نوع سردردهای اولیه هستند و در زنان شایع‌تر از مردان هستند. علت آنها ناشناخته است و تصور می‌رود که ناشی از انقباض عضلات احاطه‌کننده جمجمه باشند. این نوع سردرد، معمولا به دنبال استرس فیزیکی یا احساسی رخ می‌دهد. معمولا بیماران آن را به صورت سفتی همراه با درد در پشت گردن و سر توصیف می‌کنند. این نوع سردرد از لحاظ شدت، معمولا ملایم است، دو طرفه است و با تهوع و حساسیت به نور همراه نیست و معمولا عملکرد بیمار را مختل نمی‌کنند. میگرن، دومین دلیل شایع سردرد اولیه است، این نوع سردرد هم در زنان شایع‌تر از مردان است. میگرن یک‌طرفه است و با تهوع و استفراغ و حساسیت به نور همراه است. سردردهای خوشه‌ای یا Cluster نادر هستند و در مردان بیش از زنان رخ می‌دهند. تصور می‌رود که توارث ژنتیکی داشته باشد. تغییر طرح خواب و بعضی از داروها می‌توانند این نوع سردرد را برانگیزانند. علایم سردرد خوشه‌ای شامل، درد یک‌طرفه در سر و صورت است که خیلی تیز احساس می‌شود و مدت زمان کوتاهی دارد. درد خیلی بیمار را به عذاب می‌اندازد و ممکن است با آبریزش از بینی هم همراه باشد. سردردهای ثانویه بعد از آسیب (تروما) سرو گردن و مشکلات عروق خونی (مثل پارگی آنوریسم)، یا مشکلات غیرعروقی، داروها، عفونت یا اختلالات روانپزشکی رخ می‌دهند.

دلیل درد فرق سر

سردرد های میگرنی جز سردرد های شدید و گذرایی هستند که امروزه نسبتا شایع شده است که بیشتر در ناحیه گیج گاه و پیشانی و در یک طرف سر ایجاد می شود و مواردی از قبیل نور زیاد ، خستگی ، گرسنگی ، عادت ماهانه و هر اختلالی که سیستم عصبی را درگیر کند باعث بروز و تشدید این سردرد میشود

علت درد فرق سر

تغذیه در انواع سردرد ها بخصوص سردردهای میگرنی بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است ، انواع ادویه ها بخصوص ادویه های تند و عطر دار ، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده را افراد میگرنی باید به حداقل برسانند . تیرامین، یک ماده ای است که در برخی مواد غذایی دیده می شود که محرک شدید میگرن است . بخصوص در پنیرهای کهنه و شکلات به مقدار زیاد وجود دارد و بیماران دچار میگرن باید از مصرف این خوراکی‌ها بویژه پنیرهای سفت مثل پنیر تبریزی خودداری کنند.

علت درد فرق سر چیست

نوع دیگری از سردرد ها شایع و خطرناک ، سردرد های تنشی نامیده می شود و معمولا بصورت نواری در دور سر احساس می شوند و علتش انقباض ماهیچه های زیر پوست سر است که این سردرد بر اثر تنش های روزانه ، اسپاسم و انقباض عضلات کاسه سر بوجود می آید .برای درمان این نوع سردرد توصیه می شود افراد از قرص های مسکن و یا سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه استفاده کنند

سوزش و درد فرق سر

سردرد های دیگری هم هستند که با منشا درد صورت آغاز می شوند ، بدین شکل که درد در ناحیه ای از صورت ایجاد می شود و کم کم در نواحی دیگر منتشر می شود.این نوع از سردرد ها بسیار دردناک است و بصورت تیزکشنده و برنده در فرد بوجود می آید و با جویدن ،آشامیدن ،صحبت کردن و… تشدید می شود و همچنین بیماری های مانند ام اس در این افراد بیشتر دیده می شود و معمولا درمان این نوع سردرد ها با داروهای خوراکی است ولی اگر فرد در برابر دارو مقاوم باشد برای درمان پزشک مربوطه باید هسته عصبی که در مغز قرار دارد را با اشعه ایکس بسوزاند این عمل باعث می شود فرد تا مدت های طولانی دچار این نوع سردرد نشود

دلایل درد فرق سر

سردرد های ناگهانی و با شدت زیاد هم عامل مهمی است که باید بررسی جدی شود زیرا ممکن باعث خون ریزی های داخل مغز شوند و در نتیجه موجب مرگ بیمار شود .سردرد هایی که به تدریج تعداد دفعات آن در هفته زیاد می شود و یا به تدریج درد در ناحیه سر زیاد می گردد سر درد های جدی هستند که نیاز به بررسی دارند همچنین سردرد هایی که با یک بیماری زمینه همراه باشد مانند سرطان ، عفونت و … هم باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند چرا که ممکن است مغز درگیر عفونت و یا تومور های مغزی شود سردردهای که با تب ، سفت شدن گردن ، کم شدن هوشیاری ، کاهش تعادل ، تهوع و استفراغ همراه باشند نیز جز موارد خطرناک محسوب می شود.

درد فرق سر نشانه چیست

همه سردردهای صبحگاهی خطرناک نیست، چرا که برخی از آنها به علت صحیح نخوابیدن ،بالش نامناسب و نداشتن خواب کافی بوجود می آید ولی سردرد‌هایی که فقط صبح‌ها وجود دارد و دائم هستند ، ممکن است به عللی مانند تومورمغزی یا وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب) مربوط باشد که باعث افزایش فشار داخل مغز می‌شود. به همین علت هم این نوع سردردها باید بررسی پزشکی شوند.هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند و نیز به علت ضعیف بودن آمادگی جسمانی خانم نسبت به مردان، احتمال بروز سردرد در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مخصوصا میگرن دچار می‌شوند.

درد فرق سر از چیست

امروزه با تغییر در سبک زندگی و وابستگی بشر به تکنولوژی و استفاده بیش از اندازه و مداوم موبایل ، تبلت و لپ تاپ نوعی سردرد به انواع سردرد ها اضافه شده است که به تدریج رو به افزایش است و با نام سردرد با منشا گردن شناخته شده است.علت بوجود آمدن این نوع سردرد ها قرار دادن سر و گردن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی است .این عمل در دراز مدت موجب آسیب دیدگی مهر های گردن و بروز سردرد های دردناک می شود

علت درد گرفتن فرق سر

سردرد های خوشه ای شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر 10 فرد مبتلا به این بیماری، 9 نفرشان مرد است که اغلب سیگاری ها در این گروه قراردارند معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در هنگام شروع حمله، دردی شدید در یک طرف سر احساس می شود . ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود

علائم درد فرق سر

سردردهای تنشی معمولاً همه سر را درگیر می‌کند و بیمار در فرق سر (بالا) احساس درد می‌کند همچنین سردردهای تنشی از خفیف تا متوسط است.

درمان اصلی درد فرق سر

درمان اصلی در کنار درمانهای دارویی شامل بیوفیدبک، ورزش سبک و اصلاح اختلالات عصبی و روانی است. وی خاطرنشان کرد: بیوفیدبک روش‌های تمرین فکری است که طی آن به بیمار روش‌هایی آموزش داده می‌شود تا اضطراب و تنش‌های روزانه خود را کاهش دهد.

منشا درد فرق سر

سردردها می تواند منشا مختلفی داشته باشد از دندان درد ، عفونت سینوس ها ،بیمارهای چشمی و فشارخون بالا گرفته تا تومورهای مغزی . این نوع سردرد ها که منشا مشخصی دارند با برطرف کردن مشکل از سوی منشا، بهبود میابد .نکته قابل ذکر این است که افراد بالای 50سال حتما به سردرد هایی که دچار می شوند بی اعتنایی نکنند و حتما به پزشک مراجعه کنند چرا که گاهی این سردرد ها نشانه هایی از تومورهای مغزی است .

دلیل ایجاد درد فرق سر

درگیری‌های فردی و بین‌فردی، استرس و فشار روانی ناشی از کار، امور زندگی و اختلال افسردگی می‌تواند موجب ایجاد سردردهای تنشی و عصبی شود.دلیل این نوع سردرد ها احتقان و ورم رگ ها می باشد(افزایش جریان خون). معمول ترین این نوع سردرد ها میگرن بوده. افراد مبتلا به میگرن از دردی شدید در یک و یا دو طرف مغر خود، اختلال بینایی و ناراحتی معده رنج می برند. سایر علایم سردرد های عروقی شامل سردرد خوشه ای (cluster headaches) و سردرد سمی می باشد.

درمان درد فرق سر

مهمترین دارو در سردردهای تنشی و عصب ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای است که در میگرن هم استفاده می‌شود. آمی‌تریپتلین، نورتریپتلین و داروهای مشابه از این خانواده جزو ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای هستند همچنین درمانهای دیگر شامل ضد اضطراب‌ها و داروهای شل کننده عضلانی است.سردردهای تنشی را می‌توان با موفقیت با استفاده از درمان‌های دارویی مثل آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن درمان کرد. در کنار آن می‌توان از ماساژ، روش‌های مدیریت استرس و روش بازخورد زیستی برای درمان استفاده کرد. سردردهای میگرونی ملایم را می‌توان با داروهای دسته NSAID یا مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی درمان کرد، داروهایی مثل ایبوپروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک، پیروکسیکام، مفنامیک اسید و … داروی انتخابی در مورد میگرن، داروهای دسته تریپتان شامل Imitrex, Maxalt, Amerge, Zomig, Axert, Frova, Relpax و Treximet هستند. البته ارگوت‌ها، داورهای ضد تهوع و دروهای مخدر را هم می‌توان مد نظر داشت. سردردهای خوشه‌ای با استنشاق اکسپژن با غلظت بالا، تزریق داروهای تریپتان، تزریق لیدوکایین، ارگوتامین و کافئین درمان می‌شوند. از داروهای پیشگیری‌کننده‌ای مثل مسدودکننده‌های کانال کلسیم، پردنیزولون، لیتیوم و اسید والپروئیک هم می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : درد یک طرف سر و گردن ♥ سردردهای پشت سر ناشی از چیست


  • هاشم مسگر

التهاب زانو و درمان

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۲۳ ق.ظ

التهاب زانو و درمان

التهاب زانو ,التهاب زانو چیست,التهاب زانو دارو,التهاب زانو و درمان آن,التهاب زانوها,بهبود التهاب زانو,التهاب مفصل زانو,التهاب تاندون زانو,علت التهاب زانو,التهاب مفاصل زانو,علت التهاب زانو چیست,التهاب مفصل زانو چیست,التهاب زانو از چیست,درمان التهاب زانو چیست,علل التهاب زانو چیست,علت التهاب مفصل زانو چیست

التهاب زانو

توضیحاتی در مورد التهاب زانو

مفاصل در مناطقی از بدن که در آن دو یا چند استخوان گرد هم آمده اند، واقع شده اند. زانو بزرگترین مفصل در بدن ما است. این مفصل توسط 3 استخوان، یعنی ، استخوان ران (فمور)، استخوان قلم پا (درشت نی) و کشکک (پاتلا) تشکیل شده است. انتهای این استخوانها، در داخل مفصل، توسط بالشتک های انعطاف پذیری پوشیده شده است که به نام غضروف شناخته می شوند. غضروف در داخل مفصل زانو مانند “کمک فنر” عمل می کند. بقیه مفصل توسط یک غشا صاف به عنوان غشاء سینوویال پوشانده شده است. غشاء سینوویال مایعی را به داخل حفره مفصل آزاد می کند. این مایع باعث روان شدن مفصل می شود.مفصل زانو به خم و صاف شدن پاها کمک می کند. این برای انجام فعالیت های مختلف روزمره از قبیل ایستادن، نشستن، پیاده روی، دویدن، پریدن، و چمباتمه زدن کمک می کند .

التهاب زانو درد کودکان

استخوان‌های کودکان به طور مرتب در حال رشد و تغییر شکل است. به این ترتیب بافت استخوانی قدیمی به تدریج با بافت استخوانی جدید جایگزین می‌شود. در اثر این تغییرات در سیستم اسکلتی عضلانی ممکن است برخی اختلالات استخوانی برای کودکان رخ دهد. ورم زانو در کودکان یکی از این مشکلات است. ورم زانو در کودکان در اثر جمع شدن مایعات در بدن اتفاق می‌افتد. بدن کودک برای حفظ تعادل مایعات بدن فرآیندهای خاصی انجام می‌دهد. این فرآیندها نیازمند دریافت مواد مغذی و الکترولیت کافی توسط رژیم غذایی روزانه است. بدون این مواد مغذی ممکن است کودک دچار ورم زانو شود. در حقیقت مایعات فراوانی در بافت‌ها تولید شده و موجب تورم غیرطبیعی اندام‌ها می‌شود.کمبود پروتئین متداول‌ترین علت ورم زانو در اثر سوء تغذیه است. آلبومین که بیشترین بخش خون را به خود اختصاص می‌دهد نوعی پروتئین است. مقادیر کافی آلبومین موجب حفظ تعادل مایعات در بدن و خروج آب اضافی از بدن می‌شود. بدون وجود این پروتئین سلول‌ها آب را در خود نگه داشته و منجر به ورم زانو در کودکان می‌شود.

التهاب زانو یعنی چه

وقتی که التهاب در مفصل زانو رخ می دهد، به آن آرتروز زانو می گویند. آرتروز زانو می تواند هم در مردان و هم در زنان تاثیر ایجاد شود. با این حال، زنان بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت هستند. آرتروز اغلب در افراد بالای 50 سال دیده می شود. شما به ویژه اگر اضافه وزن دارید مستعد ابتلا به آرتروز زانو هستید. همچنین اگر زانوی شما قبلا دچار ضربه و صدمه شده باشد، استعداد بیشتری برای ابتلا به آرتروز زانو دارید. همینطور اگر آرتریت در خانواده شما شایع باشد، این احتمال وجود دارد که شما هم تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرید. استفاده بیش از حد از مفاصلی خاص می تواند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهد. افرادی که در مشاغلی هستند که نیاز به خم شدن مکرر زانو دارد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت زانو هستند. 

التهاب زانو و درمان ان

تغییرات در شیوه زندگی : تغییرات در شیوه زندگی عبارتند از – کاهش وزن : این یکی از رایج ترین درمان های التهاب مفصل زانوست چرا که وزن ما را زانوهایمان تحمل می کند. کاهش وزن نه تنها درد را کاهش می دهد، بلکه عملکرد زانو را نیز بهبود می بخشد. – محدودیت فعالیت : اگر شما دچار آرتروز زانو هستید، محدود کردن فعالیت های خاصی مانند دویدن ، پریدن و بالا رفتن از پله بسیار مهم است . ورزش : ورزش به افزایش انعطاف پذیری مفصل و تقویت عضلات ساق پا کمک می کند. تمرینات ورزشی در کاهش درد و افزایش دامنه حرکات مفصلی موثر هستند. در میان تمرینات ورزشی مختلف، پیاده روی یکی از مفید ترین ها می باشد. استفاده از عصا یا چوب زیر بغل در طرف مقابل به هنگام راه رفتن، به کاهش فشار بر روی مفصل دچار آرتروز کمک خواهد کرد. ورزش های آبی ( مانند شنا ) و فیزیوتراپی نیز مفید است. درد در مفصل زانو می تواند منجر به ضعف عضلات ران شود. تمرینات آونگی ( نوسان آرام پا به عقب و جلو) به منظور تسهیل حرکات زانو نیز ممکن است مفید واقع شود. شما می توانید یک برنامه ورزشی فردی که مناسب با نیازها و شیوه زندگیتان باشد را با کمک پزشک یا فیزیوتراپیست خود تدوین کنید. دستگاه های حمایتی استفاده از وسایل کمکی از قبیل عصا، کفش های حفظ کننده انرژی، و یا بریس هایی که فشار وزن را بر روی زانوی مبتلا تعدیل می کند، کمک کننده هستند. استفاده از این وسایل می تواند درد در زانو را کاهش دهد و به شما در راه رفتن و حرکت کمک کند. درمان دارویی داروهای متعددی برای درمان آرتروز زانو استفاده می شود. پزشک داروهای مناسب برای شما را انتخاب خواهد کرد. داروهای ضد التهابی : این ها شایع ترین داروهای تجویز شده برای آرتروز زانو هستند. اینها می توانند درد را تسکین داده و تورم مفصل را کاهش دهند. مهار کننده COX – 2 نوع خاصی از دارو های ضد التهابی است که اغلب برای درد زانو داده می شود. بسیاری از داروهای ضد درد وجود دارند، با این حال، این داروها می توانند بالقوه اثرات جانبی داشته باشند. مشورت با پزشکتان قبل از مصرف هر نوع دارو برای آرتروز زانو، کار عاقلانه ای است. گلوکوزامین و کوندرویتین : کندرویتین سولفات و گلوکوزامین به طور طبیعی در غضروف مفاصل ما تولید می شود. از این رو، فرمولاسیون ترکیبی از این مواد می تواند به عنوان مکمل خوراکی برای آرتروز استفاده شود. مشخص شده است که این دسته از داروها در مراحل اولیه آرتروز زانو موثر هستند. اینها درد را کاهش می دهند، تورم را کمتر کرده و عملکرد و تحرک مفصل را بهبود می بخشند. اگر چه این داروها به وفور در دسترس هستند و به عنوان مکمل های غذایی استفاده می شوند، ولی می توانند عوارض جانبی داشته باشند. هیالورونیک اسید : اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در غضروف مفصلی و مایع مفصلی وجود دارد. پزشک شما ممکن است این مکمل را به منظور بهبود کیفیت مایع مفصلی، داخل مفاصل شما تزریق کند. کورتیکواستروئیدها یا کورتون ها : استروئیدها موادی هستند که به عنوان کاهش دهنده التهاب شناخته می شوند. در صورت نیاز، پزشکتان، استروئیدها را به طور مستقیم به داخل مفصل تزریق می کند. پس از تزریق استروئید، شما متوجه کاهش قابل ملاحظه ای در درد و تورم زانوی خود خواهید شد. با این حال، این اثرات تنها برای چند ماه اثر بخش است و شما ممکن است نیاز به تکرار تزریق داشته باشید. تزریق نمک طلا : این درمان ویژه ای است که پزشک شما در صورت ابتلاء شما به آرتریت روماتوئید آن را تجویز خواهد کرد. ایمونوتراپی : در صورتی که شما دچار آرتریت روماتوئید باشید برخی از داروهای ضد سرطان مثل متوترکسات در دوزهای پایین به شما داده می شود. درمان های جایگزین همانطور که آرتروز زانو در میان افراد همه نژادها بسیار شایع است، درمان های جایگزین زیاد با نتایج متغیر نیز در دسترس هستند. این درمان ها عبارتند از : طب سوزنی و درمان پالس مغناطیسی.

بهبود التهاب زانو

جلوگیری از التهاب زانو یا عود آن: از زانوبند استفاده کنید. اگر در حال کار کردن مجبورید به مدت طولانی زانو بزنید. یا در ورزشهایی شرکت می کنید که زانوی شما در معرض خطر قرار می گیرد. از زانوبندی استفاده کیند که لایه دار بوده و از زانوی شما محافظت کند. مابین کار استراحت کنید. اگر شما به مدت طولانی روی زانوی خود قرار می گیرید، در زمانهای معینی استراحت کنید. پاهای خود را دراز کنید تا زانوی شما استراحت کند. از چمباتمه زدن زیاد خودداری کنید. خم شدن زیاد و مکرر زانوی تان فشار روی مفاصل زانوی شما را افزایش می دهد. به وزن سالم برسید و آنرا حفظ کنید. این کار فشار را از روی مفصل زانوی شما کاهش می دهد.

التهاب مفصل زانو

دلایل زیادی برای التهاب مفصل ( آرتریت ) زانو وجود دارد. انواع شایع آرتریت زانو در زیر توضیح داده شده است : آرتروز : آرتروز یا استئو آرتریت، رایج ترین نوع آرتریت زانو است. آرتروز با افزایش سن رخ می دهد و علت اصلی ناتوانی و از کار افتادگی در میان مردان و زنان مسن است. استئو آرتریت به دلیل ساییدگی و پارگی غضروف مفصل زانو ایجاد می شود.غضروف، که یک بالشتک طبیعی در مفاصل است، سفت می شود و به تدریج در طول زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. اگر وضعیت بدتر شود، استخوان های مقابل هم می توانند به یکدیگر ساییده شوند . تکه های غضروف ممکن است به داخل مفصل افتاده و شناور شوند، این باعث ایجاد درد مضاعفی خواهد شد. آرتریت روماتوئید یا التهاب رماتیسمی مفصل : علت این نوع از آرتریت بیش فعالی سیستم دفاعی بدن ( سیستم ایمنی ) ماست. سلول های دفاعی بدن باعث التهاب غشای پوشاننده مفصل می شود و در نهایت می تواند غضروف مفصل را از بین ببرد. استخوان مجاور نیز ممکن است نرمی پیدا کند. کودکان هم ممکن است به آرتریت روماتوئید دچار شوند و معمولا شامل هر دو مفصل زانو است. آرتریت بعد از ضربه : این نوع از تورم مفصل شبیه به استئوآرتریت است و پس از صدمه به مفصل زانو ( مثل شکستگی ) پدید می آید. نقرس : در این حالت، اسید اوریک در درون مفصل رسوب می کند و می تواند باعث التهاب و ورم شود.

التهاب تاندون زانو

شایعترین علامت آرتروز زانو درد است و هنگامی رخ می دهد که شما فعالیت های روزانه خود را انجام می دهید. درد مرتبط با التهاب مفصل زانو اغلب به تدریج شروع و تشدید می گردد، با این حال گهگاه می تواند یک شروع ناگهانی داشته باشد. به دلیل صدمه به غضروف، مفصل زانو سفت و متورم می شود. مفصل ممکن است در لمس گرم باشد، قرمز شود، و ممکن است به سادگی با اندک فشار بر روی زانو درد ایجاد شود. درد، تورم و خشکی مفصل، خم و راست کردن زانو را دشوارمی کند. در نتیجه، دامنه حرکات زانو محدود می شود. درد و تورم ممکن است در صبح ها، و یا پس از فعالیت های خاصی مانند بالا رفتن از پله ها، پیاده روی ، دو زانو نشستن و یا چمباتمه زدن بدتر شود . شما ممکن است یک احساس پری زانو داشته باشید. همچنین ممکن است یک صدای سایش را هنگام خم و راست کردن زانو بشنوید. در طول مراحل اولیه آرتریت، شما ممکن است در زمان هایی شعله ور شدن بیماری را داشته باشید و در زمان های دیگر زانوی شما کاملا طبیعی باشد. با این حال، با پیشرفت بیماری، ممکن است شما حتی در زمان استراحت هم درد داشته باشید. شما نمی ممکن است قادر به حرکت مفصل است. اگر از شروع آرتروز زانوی شما سالهای زیادی گذشته باشد، مفصل تغییر شکل داده، شکل ظاهری پاهای شما را تغییر می دهد و آن را کج و معوج می کند.

درمان التهاب زانو

طیف گسترده ای از درمان ها برای آرتروز زانو در دسترس هستند .هدف اصلی در درمان آرتروز زانو، کاهش درد و افزایش قدرت و عملکرد مفصل است. در مراحل اولیه، التهاب مفصل را می توان با روش های غیر جراحی درمان کرد، اما در مراحل پایانی ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. شما با کمک پزشکتان می توانید درمان مناسب را برای خودتان پیدا کنید.

درمان التهاب زانو درد

درمان های غیر جراحی آرتروز زانو عبارتند از: تغییر در شیوه زندگی، ورزش، دستگاه های حمایتی، و داروها. برنامه درمانی شما ممکن است بیش ازیک گزینه را شامل شود.

علت التهاب زانو چیست

برخی ارگان‌ها مانند کلیه و کبد مسئولیت فیلتر کردن مواد غذایی را بر عهده دارند. این اندام‌ها سموم و ضایعات مواد غذایی را از خون جدا کرده و به ایجاد و ماندگاری تعادل در بدن کمک می‌کنند. اگر کودک از طریق رژیم غذایی روزانه مواد مغذی و معدنی کافی را دریافت نکند دچار سوء تغذیه می‌شود، در نتیجه نمی‌تواند به طور صحیح آب را از بدن خارج کند. سپس آب اضافی در بافت‌ها تولید شده و منجر به ورم زانو در کودکان می‌شود. این نوع سوء تغذیه معمولا با علائمی چون ضعف عضلات، گیجی و خستگی بیش از حد همراه است.

رفع التهاب زانو

اولین قدم در درمان ورم زانو در کودکان، درمان عوامل به وجود آورنده آن است. برای درمان ورم زانو می‌توانید جوراب‌های ساق بلند را امتحان کنید. اگر پاها یا بازوها نیز دچار ورم شده‌اند می‌توان با بالا نگه داشتن آن‌ها از میزان آب جمع شده در این مناطق کاست. برای درمان سوء تغذیه باید کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی کودک را شناسایی کنید. دقت کنید که مهم‌ترین عامل ورم زانو در کودکان کمبود پروتئین است. برخی بیماری‌ها نیز مانع شکستن پروتئین‌ها در بدن می‌شوند. برای بهبود این بیماری‌ها باید به پزشک مراجعه کرد.

داروی ضد التهاب زانو

اگر ورم مفصل شما به درمانهای غیر جراحی پاسخ ندهد، یا اگر شما دچار درد شدید، فقدان حرکات مفصل و یا بد شکلی های شدید اندام شوید ممکن است پزشکتان جراحی را به شما پیشنهاد دهد. درصد موفقیت این عمل ها بیش از 90 درصد است. گزینه های مختلف جراحی برای آرتروز زانو که در دسترس هستند عبارتند از : جراحی آرتروسکوپی، استئوتومی، و جایگزینی مفصل است.

التهاب زانو

زانوها ی دو پا را با هم مقایسه کنید به دنبال تورم در اطراف کشگک زانو یا اطراف زانو باشید مقایسه کردن دو زانو با یکدیگر بهترین راه برای متوجه شدن تورم یا قرمزی و هر چیز غیر معمول دیگری می باشد. • اگر تورم در پشت زانو ایجاد شود می تواند نشانه ی کیست بیکر باشد. زمانیکه مایع اضافی به بافت پشت زانو روانه شود می تواند باعث تورم در پشت زانو شود و زمانیکه سرپا می ایستید بدتر می شود. • اگر زانوی آسیب دیده نسبت به زانوی دیگر قرمز تر و تب دار به نظر می رسد حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : التهاب مهره کمر ♥ التهاب کنار ناخن شست پا ♥ قفل شدن زانو نشانه چیست ♥ آرتروز زانو و درمان آن

  • هاشم مسگر

ماهی سفید در بارداری

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۹ ق.ظ

ماهی سفید در بارداری

ماهی سفید ,ماهی سفید شکم پر,ماهی سفید به انگلیسی,ماهی سفید در فر,ماهی سفید پرورشی,ماهی سفید شمال,ماهی سفید سرخ شده,ماهی سفید دریای خزر,ماهی سفید در کانادا,ماهی سفید شکم پر در فر,ماهی سفید شکم پر گیلانی,ماهی سفید شکم پر شمالی,ماهی سفید شکم پر در فر,ماهی سفید شکم پر طرز تهیه,ماهی سفید شکم پر بدون فر

ماهی سفید

توضیحاتی در مورد ماهی سفید

ماهی سفید Rutilus frisii kutum از خانواده CYPrinidae ، از گونه های با ارزش ماهیان دریای مازندران بوده که در ابهاب شمال ایران به میزان ۵۱۸۰ تن در سال صید شده و عمد تا به وسیله یخ نگهداری و عرضه می شود .

پخت ماهی سفید

برای طبخ این غذا هر ماهی‌ای را می‌توانید انتخاب کنید ولی ماهی سنگسر، صبور و سفید جز بهترین‌ها هستند. البته ماهی‌های نازک را نیز می‌توان به صورت شکم‌پر طبخ کرد بنابراین خریدن ماهی تازه و مناسب اولین قدم است. بعد از آن، روش مزه‌دار کردن ماهی به هرچه خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کند.

طرز تهیه ماهی سفید سرخ شده

ماهی رو بعد از شستن تو مخلوط آرد و نمک وزردچوبه و ادویه مخصوص ماهی و روغن به صورت ساده سرخ میکنیم. بعد تو یک ماهیتابه جدا سیر فراوون سرخ میکنم بعد گشنیز و جعفری رو خرد کرده و بعد به سیر اضافه میکنم و تفت میدم بعد آب نارنج یا آب لیموی تازه رو اضافه میکنیم و ماهی های سرخ شده رو به این مواد اضافه می کنیم و زیر شعله ی گاز رو کم میکنیم تا بوی آب لیمو یا نارنج توی ماهی بپیچه وبعد از ربع ساعت ماهی با طعم و چاشنی خوشمزه آماده است. مقدار آب لیمو یا نارنج بستگی به ذائقه شما داره در ظرفتون رو هم باید بزاررید تا آّلیمو بخار بشه و عطرش تو همه غذاتون بپیچه.

پخت ماهی سفید در فر

برخی ماهی رو به خاطر بو یا طعم خاصش نمی خورند و برخی هم به خاطر پرزحمت بودن و دود ودم و کثیف کاری که ممکنه موقع سرخ کردن ایجاد کنه (هرچند که میشه ماهی رو هم تمیز و با ارامش سرخ کرد) اما با مزه دار کردن ماهی و سوخاری کردن ان در فر دیگه اون دو مشکل برطرف میشه . اما نکته مهمش برای من اینه که ماهی در روغن سرخ نمیشه ، بنابراین مصرف روغن کمتر به معنی دریافت کالری کمتر خواهد بود , و اگر مایل بودید اون رو جزوغذاهای رژیمی یا کم کالری تون قراربدید . ماهی های درشت که طعم کمتری دارند مثل ماهی تن و یا ماهی های که کمی خشک هستند و یا گاهی بوی ضخم دارند , یا خوشمزه نیستند با این رسپی خیلی خوب جواب میدن .من از فیله ماهی استفاده کردم چون بدون تیغه و البته خوردنش هم راحت تره . حالا شما با هرنوع ماهیی که میل دارید تهیه کنید .مواد لازم : فیله ماهی 2 عدد پیاز رنده شده 1 قاشق غذاخوری کره 1 قاشق غذاخوری کچاپ 1 قاشق چایخوری نمک و فلفل 1 قاشق چایخوری پودر سیر 1 قاشق چایخوری کورن میل 4 قاشق غذاخوری آرد 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر پنیر 1 قاشق غذاخوری نکته : به جای پودر سیر میتونید ازیک حبه سیر تازه رنده شده و به جای کورن میل از ارد سوخاری استفاده کنید. اگرمایل بودید کره را حذف کنید و به عنوان غذای کم کالری با کمی سبزیجات پخته میل کنید چون ماهی بردد شده ، و لایه آرد و کورن میل روی ان به اندازه کافی سیر کننده است و نیازی به استفاده از نان یا برنج در کنار غذا نخواهید داشت . طرز تهیه : ماهی رو نمک وفلفل بزنید و یک لیموی تازه روی اون بچلونید و یکی دو ساعت در یخچال بگذارید (این قسمت برای مزه دارشدن بیشتر ماهیه و اگر فرصت ندارید حذفش کنید).کره را در ظرف کمی ذوب کنید (من چند ثانیه در مایکروویو گذاشتم ، میتونید روی حرارت یا حتی دمای محیط کمی اون رو اب کنید) . کچاپ و پودرسیر و پیازرنده شده و و نمک و فلفل رو به کره اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب بشن .ظرفتون رو برای اینکار بزرگ و تخت انتخاب کنید(من از ظرف پای استفاده کردم) تا فیله ها راحت در اون جا بشن و تمام مواد جذب اولین تکه ماهی نشه. حالا در ظرف دیگری ارد و کورن میل و پودر پنیر وکمی نمک و فلفل رو مخلوط کنید .کف سینی فر رو آلومینیم بکشید و کمی چرب کنید . حالا با کمک دو تاچنگال (که دستتون هم الوده نشه ) یک تکه ماهی بردارید اول در ترکیب کره و بعد در ترکیب آرد بزنید .یک چنگال رو آزاد کنید و با اون کمی از ترکیب آرد برداشته روی ماهی بریزید و کمی پرس کنید. حالا تکه ماهی رو بلند کنید و با همین چنگال چند ضربه آروم به اون بزنید تا آرد اضافه اون بریزه . ماهی ها رو در سینی فر چیده و در فر که از قبل روی حرارت 400 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتیگراد گرم کردید قرار بدهید.

رستوران ماهی سفید

رستوران ماهی سفید با هدفمندی جهت شناخت هر چه بیشتر از غذاهای سنتی خصوصا گیلانی در تهران مشغول به فعالیت نمود و خرید مستقیم از بازارهای محلی گیلان به صورت تازه در اختیار مشتریان عزیز قرار داده و فضای دلنشینی را برای جذب توریست و تورهای گردشگری ایجاد نموده است. با توجه به این عملکرد با تداوم کیفیت مطلوب دارای دریافت لوح تقدیر از رستوران محبوب می‌باشد.مدیریت این رستوران با سابقه مدرس آشپزی و مدیر اجرایی تورهای گردشگری و با توجه به این فضا و امکانات میزبان بسیاری از جشن‌ها و سمینارها بوده و آماده عقد قرارداد با شرکت‌ها و موسسات در کلیه غذاهای ایرانی می‌باشد.

تعبیر خواب ماهی سفید

تعبیر خواب ماهی حضرت دانیال گوید: دیدن ماهی در خواب در دریای گرمسیر، دلیل بلا و سختی بود و در دریای سردسیر تاویلش نیکو بود. اگر دید ماهی بسیار داشت تازه و بزرگ دلیل غنیمت است و اما ماهی کوچک غم است. اگر بیند از شکم ماهی مروارید یافت، دلیل که پسری آورد. محمدبن سیرین گوید: اگر دید کسی ماهی شود و خشک به وی داد، دلیل که بزرگی ظلم کند. اگر ماهی خورد، دلیل که از غلام مضرت بیند و بعضی می گویند، دلیل سفر است. جابرمغربی گوید: دیدن ماهی تازه دلیل غنیمت است، زیرا که بر خوان عیسی (ع) که از بهشت آورده بودند ماهی بود. اگر بیند از دهان او ماهی بیرون آمد، دلیل که دروغ بسیار گوید. اگر دید از قضیب او ماهی بیرون آمد، دلیل که او را دختری آید. اگر ماهی تازه پخته می خورد، دلیل که به قدر آن مال حاصل کند. اگر دید ماهی فروشی می کرد،دلیل که منفعت یابد. اگر دید ماهیان دریا با او سخن گفتند، دلیل که راز پادشاه آگاه شود و مراد خود حاصل کند. حضرت امام جعفر صادق فرماید: دیدن ماهی بر شش و جه است. اول: وزیر. دوم: لشگر. سوم: دختر دوشیزه. چهارم: غنیمت. پنجم: غم و اندوه. ششم: کنیزکی هندوی منوچهر مطیعی تهرانی گوید: تعبیر خواب ماهی دیدن ماهی در خواب نیکو است بخصوص اگر آبی که ماهی در آن شنا می کند صاف و روشن باشد. اگر در خواب ببینید جائی در کنار آبگیر یا حوض و یا دریا و استخر ایستاده اید و درون آب ماهیان فراوان می بینید که شنا می کنند بسیار خوب است چرا که خواب شما از آینده ای روشن خبر می دهد ولی شرط این است که آب صاف و زلال باشد چنان چه آبی که ماهیان در آن شنا می کنند تیره و گل آلود باشد نشان آن است که جاه و مقام و پول و مال و منال در دسترس شما قرار می گیرد اما بعد از طی مراحلی بسیار دشوار و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات فراوان و غم و غصه خوردن زیاد. اگر آب متعفن باشد و در آن ماهیان خوش رنگ و زیبا شنا کنند خوب نیست چرا که خواب شما می گوید چیزهائی بدست می آورید که به رنج و بدبختی و بیماری در برخورد به آن نمی ارزد. آب متعفن نشان بیماری و حبس و محکومیت است. ماهی سفید بخت و اقبال است ، ماهی زرد طلائی پول و مال و ثروت است و ماهی سرخ فر و شکوه است. اگر کسی در خواب یک یا چند ماهی درون شیشه یا تنگ آن طور که در مراسم هفت سین نوروز موسوم است به شما بدهد بسیار خوب است چون از جانب او متمتع و بهره مند می شوید و به آرزوهای خود می رسید و چنان چه شما به کسی ماهی بدهید او را کمک و یاری می کنید که به آرزوهایش برسد. اگر در خواب ببینید که ماهی را درسته قورت دادید طمع می کنید و دچار حرص و آز می شوید و اگر غذائی بخورید، به نعمت می رسید. اگر ببینید ماهی شور می خورید چه دودی باشد و چه تازه به شرطی که شور باشد به بلا و مصیبت گرفتار می شوید. لوک اویتنهاو می گوید : ماهی ماهیگیری : سود زیاد ماهیهای بزرگ : رضایت ماهیهای کوچک : شکست ماهیهای مرده : ناراحتی پختن آنها : داشتن خانه با سامان خریدن آن : اطلاعات غلط ماهیهای فرمز : ازدواج با یک فرد ثروتمند یوسف نبی علیه السلام گوید: دیدن ماهی روزی است آنلی بیتون مى‏گوید: ۱ـ دیدن ماهی در آب زلال و پاکیزه رودخانه ، در خواب ، علامت آن است که اشخاص قدرتمند و ثروتمند شما را مورد محبت و لطف خود قرار می دهند . ۲ـ دیدن ماهی مرده در خواب ، نشانه آن است که در اثر اتفاق درد آوری ثروت و قدرت خود را از دست می دهید . ۳ـ اگر دختری خواب ماهی ببیند ، نشانه آن است که همسری زیبا و با استعداد به دست خواهد آورد . ۴ـ اگر خواب ببینید گربه ماهی صید می کنید ، نشانه آن است که نقشه های دشمنان شما را پریشان می کند ، اما حضور ذهن و اقبال به شما کمک می کند تا از دام آنها بگریزید . ۵ـ اگر در خواب برای گرفتن ماهی به آب بزنید ، نشانه آن است که با توانایی و شهامت ثروتی به دست می آورید . ۶ـ خواب ماهیگیری ، نشانه کسب قدرت و علم اقتصاد است . اما اگر در هنگام ماهیگیری چیزی صید نکنید ، نشانه آن است که تلاشهای شما برای یافتن افتخار و ثروت بی حاصل است . ۷ـ خوردن ماهی در خواب ، علامت روابط دوستانه و پایدار است

قیمت ماهی سفید

سفید دریایی ( بالای 900 گرم ) 22,000 نمودار تغییر قیمت سفید دریایی ( بالای 900 گرم ) سفید دریایی ( 700 تا 900 گرم ) 19,000 نمودار تغییر قیمت سفید دریایی ( 700 تا 900 گرم ) سفید دریایی ( 500 تا 700 گرم ) 16,000

سبزی پلو با ماهی سفید

مواد لازم برنج 1 کیلوگرم ماهی سفید 2 کیلوگرم سبزی‌ معطر ½1 کیلو گرم کره یا روغن مایع 200 گرم زعفران حل‌شده در آب 3 قاشق غذا‌خوری آبلیمو ¼ پیمانه سرکه ¼ پیمانه پیاز 2 عدد سیر 2 حبه نمک و فلفل به مقدار لازم طرز تهیه سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر) را پاک کرده، خوب می‌شوییم و می‌گذاریم تا آب‌شان کامل برود و سپس خرد می‌کنیم. یک قابلمه آب می‌گذاریم روی اجاق تا جوش بیاید. برنج را که با نمک از چند ساعت قبل خیس کرده‌ایم، می‌شوییم تا نمک اضافی آن برود و آن را در قابلمه آب جوش می‌ریزیم و کمی نمک می‌زنیم و می‌گذاریم بپزد تا برای آبکش‌کردن آماده شود. برنج را کمی زنده‌‌تر بر می‌داریم و آبکش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. طرز چلوی ساده آبکشی را ببینید تا نکات و ریزه‌کاریهای آن را فراموش نکنید. زعفران را دم کنید. نکاتی در مورد خرید، نگهداری و مصرف زعفران را در این مطلب بخوانید. یک قاشق غذاخوری کره و دو قاشق غذاخوری آب ته قابلمه می‌ریزیم. زعفران دم‌کرده را هم اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی اجاق قرار می‌دهیم. در صورتی که بخواهیم سبزی‌پلو ته‌دیگ داشته ‌باشد، می‌توانیم نان‌لواش را تکه‌تکه کنیم و کف قابلمه بچینیم به طوری که کف قابلمه با نان پوشیده شود. ته‌دیگ نان در سبزی‌پلو، یکی از خوشمزه‌ترین ته‌دیگ‌هاست. سپس یک لایه دو سه سانتی‌متری از برنج، روی ته‌دیگ می‌ریزیم و با یک لایه سبزی، روی برنج را خوب می‌پوشانیم. این کار را لایه‌لایه ادامه می‌دهیم تا پلو و سبزی تمام‌شود. کمی آب و روغن (از کره آب‌کرده هم می‌توانید استفاده کنید) روی همه برنج می‌ریزیم. درب قابلمه را دم‌کنی می‌گذاریم. شعله را کم می‌کنیم. تا آماده شدن سبزی‌پلو، حدود 30 دقیقه وقت داریم. پس، از این فرصت برای سرخ‌کردن ماهی استفاده می‌کنیم. فیله‌های ماهی‌ را خوب می‌شوییم. پیاز را خلالی خرد می‌کنیم. سیر را هم خرد می‌کنیم و همراه با آبلیمو، سرکه، زردچوبه ،نمک و فلفل، داخل ظرف مسطحی که چند سانتی‌متر دیواره داشته باشد، می‌ریزیم. تکه‌های ماهی را 3 تا 5 دقیقه در این مایه قرار می‌دهیم و آن‌ها را زیرو رو می‌کنیم تا همه‌جای ماهی با آن آغشته شود. این سس، هم ماهی را ترد می‌کند و هم بوی زُخم آن را از بین می‌برد. این سس را برای درست کردن هر نوع ماهی‌ دیگر می‌توانید استفاده کنید. روغن را در تابه می‌ریزیم و آن را داغ می‌کنیم. ماهی‌ها را در تابه می‌گذاریم. یک طرف ماهی که سرخ شد ماهی را برمی‌گردانیم تا طرف ‌دیگر آن‌هم سرخ‌شود. بعد از سرخ شدن چند ثانیه‌ای ماهی را بالا می‌گیریم تا روغن اضافه‌اش گرفته‌شود. یا اینکه روی یک تکه دستمال آشپزخانه می‌گذاریم تا روغن اضافی آن گرفته شود. وقتی پلو آماده شد؛ کف قابلمه را در آب سرد فرو می‌بریم تا ته‌دیگ آن کامل و درسته کنده شود. پلو را در یک دیس گرد بر‌می‌گردانیم و ماهی‌ها را در کنار آن قرار می‌دهیم و غذا را داغ همراه با لیموترش و زیتون پرورده سرو می‌کنیم.

ماهی سفید شکم پر

ماهی شکم پر ، هم نوع شمالی داره و هم نوع جنوبی و توی هر خانواده ای به روش خاصی تهیه میشه. ماهی شب عید یه رسم سنتیه و تقریبا همه سعی میکنند این سنت رو انجام بدن و البته هر کسی به هر روشی که راحتتره و توی خانواده شون مرسوم بوده است. مایه ای که با آن شکم ماهی پر می شود ، بسیار متنوع است اما در بیشتر موارد از سبزی های معطری مانند گشنیز ، جعفری و حتی شوید تشکیل شده است. ما ایرانی ها بیشتر ماهی رو سرخ شده تهیه می‌کنیم اما پخت آن در فر هم به دلیل آنکه با روغن کمتری انجام می شود ، طرفداران بسیاری داره ، آن هم به صورت شکم پر که می خواهم کامل به شما به صورت تصویری آموزش بدهم. مواد لازم : ماهی درسته یک عدد ، انتهاب با شما ، ماهی سفید قزل آلا سالمون و یا ماهی های جنوبی! پیاز سیر گردو سبزی معطر کشمش آلو زرشک رب انار کره زعفران طرز تهیه : برای طبخ این غذا هر ماهی ای را می توانید انتخاب کنید ولی ماهی سنگسر و سفید جز بهترین ها هستند ، من ماهی سفید خریدم. هر ماهی رو که دوست دارین انتخاب کنین ، ماهی سفید قزل آلا سالمون و یا ماهی های جنوبی! پولک ها و فلساشو بگیرین و شکمشو کامل خالی کنین و بشورین و بذارین روی دستمال تا خوب خشک بشه. داخل ماهی را خوب تمیز کرده با نمک و فلفل مزه دار می کنیم و در ضمن روی پوست ماهی را نیز به کمی نمک و فلفل آغشته میکنیم. داخل ماهی رو نمک و فلفل و زعفران میزنیم و میذاریم مزه دار بشه. سبزی معطر ، من از نعناع و گشنیز و جعفری استفاده می کنیم و به نسبت های دو گشنیز یک جعفری و نصف نعناع پیاز رو ریز خورد میکنیم و توی روغن تفت میدیم. سبزی و سیر رو هم ساتوری میکنیم و بعد به پیاز اضافه میکنیم و خوب تفت میدیم. گردو رو هم خورد میکنیم و به همراه آلو و کشمش و زرشک اضافه میکنیم. رب انار و نمک و فلفل رو اضافه می کنیم و به ذائقه خودمون طعمش رو تنظیم می کنیم. میذاریم یکم مواد میانی خنک بشه. داخل ماهی رو با مواد پر می کنیم و شکم ماهی رو با خلال فیکس می نماییم.

ماهی سفید در فر

مـواد لازم برای 4 نفر : ماهی سفید 1 عدد 800 کیلوکالری پیاز خرد شده 1 لیوان 25 کیلوکالری گشنیز خرد شده 1 لیوان 25 کیلوکالری سیر تازه خرد شده نصف لیوان 10کیلوکالری رب انار 3 قاشق غذاخوری 5 کیلوکالری گردو 10 عدد 225 کیلوکالری روغن کانولا 3 قاشق غذاخوری 270 کیلوکالری کره 1 قاشق غذاخوری 90 کیلوکالری آب‌لیموی تازه 4 قاشق غذاخوری 0 کیلوکالری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران به میزان دلخواه 0 کیلوکالری طـرز تـهـیـه : * رو و داخل شکم ماهی را با آب‌لیموی تازه آغشته کنید و آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید. * پیاز را در تابه‌ای که یک قاشق غذاخوری در آن روغن کانولا ریخته‌اید، تفت دهید. * پس از نرم شدن پیازها، سیر خردشده و گردوی کوبیده و پس از کمی تفت دادن، رب انار را اضافه کنید. * حالا گشنیز خرد شده را نیز بیفزایید و این مخلوط را از روی حرارت بردارید. * ماهی را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با مایه تهیه شده پر کنید. * ته تابه‌ای نچسب را با 2 قاشق غذاخوری روغن کانولا چرب کنید و ماهی را در آن قرار دهید و تابه را در فر (با دمای 180 درجه سانتی‌گراد) بگذارید. * پس از گذشت 40 دقیقه، ماهی آماده سرو کردن خواهد بود. البته 10 دقیقه قبل از بیرون آوردن غذا برای سرو کردن، روی ماهی کمی زعفران آب شده بریزید و آن را با یک قاشق غذاخوری کره آب شده آغشته کنید و بگذارید در فر برشته شود.

ماهی سفید شمال

از مرغوب‌ترین انواع ماهی شمال به حساب می‌آید. گرچه مزهٔ گوشت آن بسیار محبوب است سرو آن خالی از دشواری نیست چرا که استخوان‌های بسیار ریزی در گوشت آن است (به این استخوان‌های ریز در اصطلاح سیخ یا تیغ می‌گویند). ماهی سفید از پایان بهار تا آغاز پاییز تخم‌ریزی می‌کند. ماهی سفید (نام علمی: Rutilus kutum) نام یک گونه از سرده کولمه‌ها از تیره کپورماهیان است. یکی از انواع ماهی‌های شمال ایران است که در دریای خزر و رودخانه‌های استان‌های گیلان و مازندران یافت می‌شود. 

ماهی سفید سرخ شده

ماهی ها رو تیکه کرده و شسته و توی یک ظرف در دار میزاریم روی ماهی پیاز خورد میکنیم و روش سرکه سفیدیا آبلیمو میریزم. بعد نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز، پودر سیر، یکم ادویه کاری، یکم پودر رزماری بعد هم یکم زنجبیل تازه رو رنده ریز میکنم و روی گوشت ماهی میمالم. در آخر هم چند قاشق چایخوری زعفران دم کرده روی گوشت ماهیها می ریزم و درب ظرف رو میبندم و به مدت ۳ ساعت میزاریم تو یخچال بمونه تا مواد به گوشت ماهی نفوذ کنه و رنگ ماهی تغییر کنه. بعد از گذشت ۳ ساعت ماهی رو در میاریم، پیاز و هرچی روش مونده برمیدارم و با با پارچه ی مخصوص یا دستمال حله ایی آب ماهی رو می گیریم و خشک می کنیم. توجه داشته باشید وقتی که ماهی رو خوب خشک میکنیم،آؤد و ژردچوبه لایه ی نازک تری روی ماهی میاسته و این باعث میشه تا بهتر سرخ میشه. توی یه بشقاب آرد سوخاری +نمک+ زردچوبه+ فلفل سیاه+ پودر تخم گشنیز+ پودر سیر+ یکم پودر رزماری + خیلی کم آویشن رو با هم مخلوط میکنیم و ماهی رو توی این پودر میزنیم، طوری که تمام سطح ماهی رو بگیره و توی روغن روی حرارت کم سرخش میکنیم. چند توصیه اساسی برای مهار کردن بوی ماهی در فضای خونه و آشپزخونه: – برای اینکه ماهی بوی بد نده و یا در حین سرخ کردن بوش توی خونه نپیچه، دو تا حبه سیر رو پوست بکنید و توی روغنی که دارین توش ماهی سرخ میکنید بندازید. – برای از بین بردن بوی ماهی از تو تابه ای که توش ماهی سرخ میکنید یه پیاز کوچیک رو خورد کنید و با روغن کم و حرارت پایین تفت بدید.

ماهی سفید دریای خزر

دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان همچون نگینی بین پنج کشور جمهوری اسلامی‌ایران، فدراتیو روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در نقشه کره زمین می‌درخشد. از مهمترین ویژگی‌های بی‌نظیر این دریا داشتن آبزیان منحصر بفرد و با ارزش آن همچون ماهیان خاویاری، فک خزری و بسیاری از ماهیان استخوانی آن می‌باشد. یکی از مهمترین این ماهیان ماهی سفید دریای خزر است که تنها در این دریا و آن هم در سواحل ایرانی آن وجود دارد. ماهی سفید تقریباً دلپسندترین و لذیذترین ماهی مصرفی مردم ایران به ویژه شمال کشور بوده و از جایگاه رفیعی در بین مردم منطقه برخوردار است.

ماهی سفید

ماهی سفید (یا جواهر دریای خزر Rutilus frisii kutum) ماهی سفید با نام علمی‌”Rutilus frisii kutum kanesky” از فوق رده ماهیان حقیقی (pisces)، رده ماهیان استخوانی (Osterichthyes)، زیر رده ماهیان باله شعاعی (Actinopterygii)، فوق راسته ماهیان عالی (Teleostei)، راسته کپورسانان (Cypriniformes) و تیره کپور ماهیان (Cyprinidae) می‌باشد فرم بدن دوکی شکل و از طرفین فشرده و با فَلس‌های دایره‌ای (cycloid) به قطر ۱۲ -۵.۶ میلیمتر در تمامی بدن بجز سر می‌باشد.

مشخصات ماهی سفید

دهان ماهی سفید به فرم انتهایی، تحتانی، متحرک و فاقد سبیلک است و خط جانبی بدن (sensory line) از سر تا دم با کمی انحنا در ناحیه شکمی امتداد دارد. فلس‌های روی خط جانبی به تعداد ۶۲ -۵۳ عدد، این ماهی دارای کیسه شنای دو بخشی Physostomouse است که توسط لوله غشایی با روده ارتباط دارد، قسمت پشت تیره رنگ، طرفین نقره‌ای روشن و ناحیه شکمی سفید رنگ می‌باشد. دارای پنج سری باله شامل دو باله سینه‌ای، دو باله شکمی، یک باله پشتی، یک باله مخرجی و یک باله دمی هموسرک می‌باشد باله پشتی دارای سه شعاع سخت و ۹ شعاع نرم ولی باله مخرجی دارای سه شعاع سخت و ۱۰ شعاع نرم می‌باشند. دارای دندان حلقی یک ردیفی ۵-۶، گاهی ۵-۵ یا ۶-۶، ارتفاع بدن کمتر از طول سر یا برابر آن و طول باله مخرجی بزرگتر از ارتفاع آن است. اندازه بیشینه طول این ماهی ۷۱ سانتیمتر با وزن ۴ کیلوگرم، میانگین طول ۴۵ سانتیمتر و میانگین وزن ۱۱۰۰ گرم می‌باشد. این ماهی در دوطرف بدن دارای خط جانبی بوده که از سر پوش آبششی تا انتهای ساقه دمی کشیده شده است. کمان آبششی واجد ۱۲-۸ عدد خار آبششی می‌باشد طول عمر این ماهی در دریای خزر ۱۰-۹ سال است. بوم‌شناسی مناطق زیستی و پراکنش ماهی سفید در دریای خزر عمده پراکنش ماهی سفید در دریای خزر مربوط به مناطق جنوبی و جنوب غربی این دریا بوده و از رودخانه اترک واقع در منطقه قفقاز (ساحل غربی خزر میانی) تا سواحل جنوب ترکمنستان ماهی سفید بعنوان یک ماهی اقتصادی ارزشمند توسط صیادان صید می‌گردد.

بیشتر بخوانید : گوشت سفید در پریود ♥ گوشت کبک انجیر چیست ♥ گوشت مرغ و نقرس

  • هاشم مسگر

علت درد غدد لنفاوی پشت سر

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۱۴ ق.ظ

علت درد غدد لنفاوی پشت سر

درد غدد لنفاوی ،درد غدد لنفاوی زیر فک،درد غدد لنفاوی زیر بغل،درد غدد لنفاوی کشاله ران،درد غدد لنفاوی گلو،درد غدد لنفاوی پشت گوش،درد غدد لنفاوی زیر گوش،درد غدد لنفاوی زیر چانه،درد غدد لنفاوی بدون تورم،درد غدد لنفاوی زیر گردن،علت درد غدد لنفاوی زیر فک،درمان درد غدد لنفاوی زیر فک،تورم و درد غدد لنفاوی زیر فک،غدد لنفاوی زیر فک بدون درد

درد غدد لنفاوی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد غدد لنفاوی و علت آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توحه شما عزیزان قرار گیرد.اگر با تورم در ناحیه تحت فکی و اطراف گردن خود مواجه شدید ممکن است مبتلا به اختلالات غدد لنفاوی شده باشید. با مراجعه به متخصصین غدد علت را جویا شوید آن ها برای تشخیص بهتر برای شما سونوگرافی و بیوپسی یا FNA و آزمایشات تکمیلی تجویز خواهند کرد. در ناحیه گردن، زیربغل و کشاله ران غدد لنفاوی وجود دارند که در صورت مواجه با هرنوع عفونت ممکن است متورم شده و واکنش نشان دهند. کوچکترین تورم در این نواحی از بدنتان را جدی بگیرید چون می تواند هشداری برای ابتلای شما به بیماری های بدخیم باشد. غدد لنفاوی همچنین بخشی از دستگاه زهکشی بدن است که ضایعات حاصل از جنگ با عفونت را جمع می‌کنند. غدد کوچک‌تر پراکنده در بدن به تعداد گره‌های لنفی بزرگ‌تر می‌ریزند که در چند نقطه تجمع یافته‌اند، از جمله در زیر بغل، کشالهٔ ران و کنار آرواره‌ها. گاهی این گره‌ها در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شوند

درد غدد لنفاوی زیر فک

دلیل درد غدد لنفاوی می ت.اند به دلایلی باشد 1. ابتلا به عفونت علت تورم غدد لنفاوی به دلیل عفونت در اثر سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب ها (باکتری ، ویروس،و غیره) است. غدد لنفاوی معمولی، به اندازه نخود است که در حالت بروز عفونت بزرگ می شوند و در مواردی از روی پوست قابل لمس و دردناک هستند. از زمانی که فردی دچار عفونت می شود و این حالت در وی رخ می دهد تا زمانی که به حالت عادی برگردد ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد . 2. ابتلا به لنفوم و یا سرطان خون و یا ایدز سرطان در حال گسترش نزدیک هر غده لنفاوی که باشد، باعث متورم شدن آن می شود . برای مثال : ممکن است سرطان پستان باعث متورم شدن غدد لنفاوی زیربغل شود. ممکن است سرطان حلق باعث متورم شدن غدد لنفاوی در گردن شود. ممکن است که سرطان های ریه و روده باعث متورم شدن غدد لنفاوی داخل حفره شکم شده و ایجاد احساس درد در شکم و قفسه سینه شود. سرطان خون نیز باعث متورم شدن بسیاری از غدد لنفاوی در بدن مثلا در داخل قفسه سینه میشود . به عنوان یک اصل، ورم غدد لنفاوی به علت سرطان ، رشدی آهسته تر ی دارد تا بر اثر عفونت. همچنین در مواردی که بر اثر سرطان می باشد، این غدد بدون درد هستند در حالیکه در عفونت تورم همراه با درد است. 3. سایر عوامل تورم غدد لنفاوی شامل واکنش به برخی داروها، بیماری نقص در ذخیره سازی گلیکوژن ، بیماری کاوازاکی ، بیماری سارکوئیدوز و انواع خاصی از ورم مفاصل.

درد غدد لنفاوی گردن

وعی از گلودرد های ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند . عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

درد غدد لنفاوی زیر بغل

غدد زیر بغل معمولا غدد لنفاوی هستند و بیشتر زمانی که با درد همراه باشد، اولین مسئله‌ای که پزشکان به آن فکر می‌کنند، عفونت است. در برخی موارد تمیز کردن زیر بغل و استفاده از تیغ و ژیلت‌های غیر‌استریل می‌تواند چنین وضعیتی را برای بیمار ایجاد کند.

درد غدد لنفاوی کشاله ران

غدد لنفاوی کشاله ران و یا گره های لنفاوی کشاله ران، در چین بین پا و لگن واقع شده اند. دو نوع از غدد لنفاوی کشاله ران وجود دارد. غدد سطحی و غدد عمیق. این غدد غالبا به دلیل عفونت و یا سرطان که باعث خروج مایع لنفاوی می شوند، متورم خواهند شد. به همین دلیل، بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران نشانه مهم بالینی و آسیب شناسی در داخل دیواره شکم، پاها، کشاله ران، باسن، مقعد، پرینه و دستگاه تناسلی خارجی می باشد.غدد لنفاوی در سراسر بدن، در هر گروهی که باشند، مسئول ایجاد ترشح در آن منطقه خاص از بدن هستند. غدد لنفاوی مشترکا در گردن، زیر بغل، کشاله ران و همچنین در مناطق متعدد دیگر بدن نیز یافت می شوند. حدود ۱۰ گره لنفاوی که در مجموع یک گروه را تشکیل می دهند به عنوان غدد لنفاوی سطحی شناخته می شوند. آنها مسئول ترشح پوست و بافت زیر جلدی به دیوار پایین شکم در زیر سطح ناف، ناحیه گلوتئال (باسن)، پرینه، بخش پایین تر از مقعد، دستگاه تناسلی خارجی و پا هستند. غدد لنفاوی سطحی خودشان نیز به غدد لنفاوی عمیق کشاله ران ترشح می کنند. حدود ۳ تا ۵ غده لنفاوی عمقی وجود دارد که پس از ورود ترشح لنف به داخل آن ها از طریق غدد لنفاوی سطحی، آن را تصفیه و فیلتر کرده و مجددا به گردش خون باز می گردانند.

درد غدد لنفاوی ناشی از عفونت

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد. این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که غدد لنفاوی دو دسته است و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، می‌گوید: بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از 50 سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.

علت درد و  ورم غدد لنفاوی گردن

وعی از گلودرد های ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند . عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

دردمان ورم و درد غدد لنفاوی

چون تورم غدد ناشی از یک عفونت است، درمان آن نیز درمان بیماری اصلی است. آنها را گرم کنید. برای کاهش درد غدد لنفاوی متورم در طی درمان عفونت، حوله‌ای گرم را چهار بار در روز و هر بار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آنها بگذارید. گلو درد استرپتوکوکی را درمان کنید. درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند. محل عفونت را بیابید. عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. پزشک همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند. آزمایش کنید. اگر پیدا کردن علت تورم غدد لنفاوی مشکل باشد، پزشک ممکن است چندین بار شما را معاینه و آزمایش کند. گاهی علاوه بر آزمایش خون، یا پرتونگاری، نمونه‌ای از بافت درون غده لنفاوی را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمایش می‌کند. در بسیاری موارد، این کار کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص است. پزشک پوست را بی‌حس کرده و با وارد کردن سوزنی در یک غده لنفی کمی از محتویات درون آن را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه می‌فرستد. غدد لنفاوی حتی با یک گلودرد ساده نیز تحریک خواهند شد و این نشانه خوبی برای فعالیت خوب سیستم ایمنی بدنتان است. برخی افراد در سنین پایین هم ممکن است به اختلالات مربوط به غدد لنفاوی دچار شوند که در صورت درمان به موقع می توانند با این بیماری مبارزه و آن را درمان کنند.

علائم ورم غدد لنفاوی

دستگاه لنفاوی بدن شامل مجموعه ای از اندام ها (مثل طحال و غده تیموس)، رگ ها و تعداد زیادی غده یا گره لنفاوی است که در سراسر بدن وجود دارند. غدد لنفاوی بیشتر در ناحیه سر و گردن وجود دارند. غدد لنفاوی که به طور مکرر دچار ورم می شوند، در این قسمت ها و نیز در زیر بغل و کشاله ران قرار دارند. ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی نشان می دهد در یک محل از بدن، چیزی اشتباه است. وقتی برای اولین بار غدد لنفاوی ورم می کنند، شما متوجه علائم زیر می شوید: – درد و سوزش غدد لنفاوی – ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی به اندازه یک نخود یا لوبیا بیشترین علت ورم غدد لنفاوی، ابتلا به یک بیماری عفونی به خصوص یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی است

بیشتر بخوانید : لنفوم پوستی چیست ♥ دیسک گردن و درد دست چپ

عفونت ریشه دندان درمان


  • هاشم مسگر

درمان سرفه های خشک شبانه در کودکان

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۳ ق.ظ

درمان سرفه های خشک شبانه در کودکان

سرفه های شبانه ,سرفه های شبانه کودکان,سرفه های شبانه,سرفه های شبانه در کودکان,سرفه های شبانه کودک,سرفه های شبانه نشانه چیست,سرفه های شبانه در کودکان,سرفه های شبانه نوزاد,سرفه های شبانه در بارداری,سرفه های شبانه کودکان,علت سرفه های شبانه کودکان,درمان سرفه های شبانه کودکان,دلیل سرفه های شبانه کودکان

سرفه های شبانه

توضیحاتی در مورد سرفه های شبانه

سرفه ی پشت سرهم و آزاردهنده می تواند شخص را ناراحت و دست پاچه کند. داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می شوند، تاثیر می گذارند.

علت سرفه های شبانه

محیط خشک اتاق، خطر تشدید سرفه های شبانه را افزایش می دهد، چون باعث خشک شدن مخاط می شود. میزان رطوبت مناسب برای اتاق افرادی که سرفه می کنند حدود 80 درصد است. سرماخوردگی شدید، برونشیت و فارنژیت (التهاب گلو) باعث سرفه می شوند، افرادی که از این مشکلات رنج می برند باید تلاش شان را برای عدم تحریک برونش ها انجام دهند.

راه حل سرفه های شبانه

اگر سرفه بخصوص سرفه های خلط دار اذیت تان می کند بهتر است موقع خوابیدن در حالت نیمه نشسته بخوابید، به طوری که سرتان بالاتر قرار بگیرد. قرار داشتن در این وضعیت مانع از تراکم برونشیت به دلیل ترشحات زیاد شده و زمینه را برای بیرون ریختن خلط ها فراهم می کند. اگر سرفه هایتان به دلیل مشکل بالا آمدن محتویات معده (ریفلاکس معده) مزمن شده است، حالت نیمه نشسته برای خواب مانع از بالا آمدن اسید معده می شود. برای این کار کافیست که یک بالشت دیگر روی بالشت خود قرار دهید. می توانید بالشت اضافه را زیر تشک تان قرار دهید و بالشت خودتان را زیر سرتان بگذارید. این کار باعث می شود سرتان بالاتر قرار گرفته و کمتر سرفه کنید.

درمان سرفه های شبانه

برای مرطوب کردن فضای اتاق می توانید یک دستگاه بخور در منزل قرار دهید و یا اینکه یک کاسه را پر از آب کرده و روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید تا بخار کند. می توانید چند قطره عصاره روغنی اوکالیپتوس نیز برای تصفیه هوا، داخل آب بریزید.بخار آب گرم در حمام، راه تنفسی شما را باز می کند، اما به یاد داشته باشید بخار آب داغ گاهی اوقات علائم آسم را بدتر می کند. پس موقع انجام این کار دقت کنید.هر شب قبل از خوابیدن، یک دم کرده گیاهی بنوشید (مثل چای، چای سبز، دم کرده بابونه و …) تا گلوی شما را آرام و پاک کند.

سرفه های شبانه

تنفس بخار آب گرم برای تسکین مجاری تنفسی و نرم شدن مخاط کارساز است. این کار باعث مرطوب شدن گلو و مخاط می شود. در نتیجه سرفه های خشک و همچنین سرفه های خلط دار تسکین پیدا می کنند. بنابراین می توانید حمام را گرم کنید و یک دوش آب گرم بگیرید. بهتر است قبل از ورود به حمام، کمی آب داغ را باز کنید تا فضای حمام گرم شده و بخار کند.

علت سرفه های شبانه کودکان

سرفه‌های شبانه به عنوان یک موضوع طبیعی در کودک در نظر گرفته نمی‌شود. در بیشتر موارد چنین سرفه‌هایی به خاطر موقعیت خواب نامناسب بدتر می‌شود. سرفه‌های شبانه ممکن است نشان دهنده مشکلات متعددی در بدن باشد. زمانی که سرفه برای اولین بار در شب آغاز می‌شود ممکن است به خاطر مخاطی باشد که از رفلاکس ایجاد می‌شود. اگر کودک شما مریض است، سرفه کردن به تنهایی می‌تواند گلو و مسیرهای فوقانی را از مخاط و گرفتگی پاک کند. دلیل دیگری که برای سرفه وجود دارد شرایطی به نام ریفلاکس معده‌ای مروی یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال(به معنی آسیب‌های موکوزی و نشانه‌های مزمن در اثر بازگشت غیرعادی محتویات و اسید معده به مری است) باشد. اما مهم ترین چیزی که باید در مورد سرفه مد نظر داشته باشید این است که آیا چنین سرفه ای مرتبط با ریه است یا خیر. اگر سرفه از طرف ریه آغاز می‌شود، نشانه‌هایی همچون مشکل در تنفس مشهود خواهد بود. شکم به طرف درون می‌رود و سپس بیرون می اید.عضلات بین دنده‌ها نیز با هر تنفس منقبض خواهد شد. گلو نیز با هر بار نفس کشیدن به داخل و خارج می‌رود و سوراخ بینی باز و بسته می‌شود. اگر چنین نشانه‌هایی در کودک وجود داشت، سرفه معمولا به خاطر ترشحات پشت بینی است و می‌توان آن را با پاک کردن مسیرهای هوایی فوقانی هدف قرار داد و معالجه نمود.

درمان سرفه های شبانه کودک

اگر سرفه کودک شما به خاطر سرماخوردگی است و به اندازه‌ای است که می‌تواند او را از خواب بیدار کند، می‌توانید از روش‌های متعددی برای تسکین درد استفاده کنید. مسیرهای هوایی کودک خود را با استفاده از قطره سالین که بدون نسخه تجویز می‌شود پاکسازی کنید یا از اسپری سالین استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از یک پزشک متخصص بخواهید با استفاده از فرآیند مکش محتویات مسیر بینی را پاکسازی نماید. اینکار با ابزارهای مخصوصی انجام خواهد شد. مطمئن شوید که اتاق کودک خود را به اندازه کافی مرطوب نگه می‌دارید. این امر به کودک شما کمک می‌کند مسیر هوایی نرم تر و بهتری داشته باشد.کودکانی که زیر ۱۲ ماه هستند و سرفه آن‌ها به خاطر سرماخوردگی است را می توان با یک قاشق چایخوری شربت ذرت درمان کرد. داروهای سرماخوردگی همچون سرکوب کننده‌های سرفه و ضداحتقان‌ها، کارساز و موثر نخواهند بود و می‌تواند برای کودکان زیر ۲ سال خطرناک باشد. FDA پیشنهاد می‌کند که از مصرف محصولات بدون نسخه سرماخوردگی و سرفه برای کودکانی که زیر ۲ سال قرار دارند خودداری شود. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد، می‌توانید بالش اضافی زیر سرش قرار دهید. بلند کردن زیر سر می‌تواند به پاکسازی مسیر بینی کمک کند.

درمان سرفه های شبانه در کودکان

اگر سرفه کودک شما به خاطر رفلاکس اسید معده به مری (GERD) است، قوام دهنده در فرمول یا داروهای آنتی اسید ممکن است کارساز و موثر باشد. قوام دهنده در فرمول به والدین اجازه می‌دهد با مقدار کالری اندک، فرمول کمتری در اختیار کودک قرار دهند. آنتی اسید تجویز شده از طرف پزشک نیز می‌تواند برای درمان رفلاکس مورد استفاده قرار گیرد. مهم نیست دلیل ایجاد سرفه چه چیزی است. اگر سرفه کودک شما بیشتر از چند هفته طول بکشد یا با مواردی همچون تب، تنگی نفس، تنفس تند همراه باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرفه های شبانه کودکان

اگر فکر می‌کنید سرفه کودک شما به خاطر مشکلات ریوی است، باید این وضعیت را جدی بگیرید. در این شرایط با یک پزشک مشورت کنید تا بتوانید بهترین درمان موجود را اتخاذ نمایید.

علت سرفه های شبانه چیست

سرفه خشک، همراه با تب و کوفتگی اگر دچار چنین سرفه هایی هستید، مطمئنا به آنفولانزای فصلی مبتلا شده اید. سرفه خشک، دردناک و مداوم همراه با ناراحتی تنفسی احتمالا به دلیل التهاب عفونی نای یا استنشاق مواد سمی بروز می کند. سرفه خلط آور همراه با لرز، خستگی، سردرد و کوفتگی این نوع سرفه به راحتی در موقعیت دراز کشیده و بیرون از منزل در مجاورت هوای سرد و خشک ایجاد می شود. چنین سرفه ای مربوط به برونشیت می شود که معمولا پیش از آن ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود داشته است. سرفه خلط آور ممکن است به سرفه خشک تبدیل شود و چندین هفته طول بکشد. در مواردی که خشک به سرفه خلط آور همراه با درد سینه، ناراحتی تنفسی، دردهای عضلانی، سردرد و … باشد ممکن است نشانه ای از ذات الریه باشد که این عفونت ریوی معمولا پس از آنفولانزا ایجاد می شود. حتی در صورتی که وخیم نباشد بهتر است با پزشک مشورت گردد.

دلیل سرفه های شبانه چیست

گردوخاک و قارچ ها از شایع ترین مواد آلرژی زا هستند. لذا خانه تان را از گردوخاک پاک کنید تا خواب خوبی در شب داشته باشید.سرفه های طولانی مدت ( چندین هفته) در مورد همه سرفه هایی که چندین هفته طول می کشند لازم است به پزشک مراجعه شود. سرفه خلط آور صبحگاهی این نوع سرفه به علت برونشیت مزمن در نتیجه استعمال دخانیات است. در هنگام سرفه آب دهان نیز بیرون می آید و سپس فرد حالت تفس زدن دارد. حتما در این شرایط باید به پزشک مراجعه کرد. سرفه خشک شبانه اگر این نوع سرفه در فصل خاصی بروز می کند، علت آن آسم حساسیت زاست. سرفه خشک شبانه طی هفته اگر سرفه در روزهای تعطیل آخر هفته کمتر می شود، ممکن است آسم شغلی باشد. سرفه خلط آور یا خشک در حالت دراز کشیده همراه با استفراغ و درد گلو چنین علائمی نشان دهنده رفلاکس معده است که به خاطر افزایش مقدار اسید معده پیش می آید. 

دلایل سرفه های شبانه

علائم خودتان را ارزیابی کنید. آیا در طی روز هم سرفه می کنید یا فقط شب ها سرفه می کنید؟ آیا سرفه شما تازه شروع شده است؟ اگر دچار سرماخوردگی شده اید و یا مبتلا به بیماری آسم یا آلرژی هستید، بایستی درمان های مربوطه را انجام دهید تا سرفه تان کم شود.به عواملی که تغییر کرده اند، دقت کنید. به عنوان مثال آیا یک بالش پر جدید از مغازه خریده اید و هنگام استفاده از آن سرفه تان شروع شد؟ یا هوا خشک شده است (در هوای سرد) و یا گرد و غبار زیادی در اتاق شما وجود دارد. لذا به هر آنچه که باعث شروع سرفه در شما شده است فکر کنید و روش های لازم را بر علیه آن بکار گیرید. روش دوم) سرفه تان را قطع کنید.اگر مکررا سرفه می کنید، هر هفته ملافه رختخواب و روبالشی خود را با آب داغ بشویید. این کار باعث رفع مایت های گردوخاک یا قارچ ها از روی رختخواب شما می شود. مایت های گردوخاک یا قارچ ها سرفه شما را بدتر می کنند.

سرفه های شبانه کودکان

کوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود. علت چیست: آسم و سرماخوردگی. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه‌های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است. از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمی زمانی باید مدنظر قرار گیرد که سرفه پایدار (مزمن) به وسیله سرما یا فعالیت تشدید شده یا در شب‌ها بدتر شود.

سرفه های شبانه

شستشوی بینی قبل از خواب برای کاهش سرفه ها موثر است ترشحات بینی که پشت گلو جمع می شوند سرفه ایجاد می کنند. برای خلاص شدن از شر ترشحات پشت حلق و کاهش سرفه های شبانه، قبل از خواب مجاری تنفسی را شستشو دهید. برای این کار کافیست که با سرم شستشو یا آب نمک رقیق، بینی خود را شستشو دهید و خلط ها را خارج کنید.

بیشتر بخوانید : سرفه خلط دار در کودکان ♥ درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی

  • هاشم مسگر

درد کشاله ران ماه اخر بارداری

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۲۶ ق.ظ

درد کشاله ران ماه اخر بارداری

درد کشاله ران ,درد کشاله ران در بارداری,درد کشاله ران راست در مردان,درد کشاله ران چپ در زنان,درد کشاله ران در زنان,درد کشاله ران در اوایل بارداری,درد کشاله ران راست,درد کشاله ران در ماه اول بارداری,درد کشاله ران راست در زنان,درد کشاله ران و زیر شکم,درد کشاله ران در بارداری خطرناک است

درد کشاله ران

توضیحاتی در مورد درد کشاله ران

کشاله ران مساحتی از بدن است که بین شکم و پا قرار دارد. ناحیه کشاله ران دارای پنج عضله است که برای حرکت دادن پا با هم کار می کنند. درد کشاله ران به طور معمول از آسیب های ناشی از فعالیت بدنی، مانند ورزش، در یکی از این عضلات ناشی می شود. کشیدگی و کوفتکی عضلات این ناحیه یکی از شایع ترین دلایل علل درد کشاله ران در ورزشکاران است.

علت درد کشاله ران

اختلالات کمتر شایع و شرایطی که می توانند درد یا ناراحتی در کشاله ران را افزایش دهند عبارتند از: التهاب روده التهاب بیضه بزرگ شدن غدد لنفاوی کیست های تخمدان تحریک اعصاب عفونت های دستگاه ادراری. درد کشاله ران پا به هرگونه درد و ناراحتی گفته می شود که بر روی ناحیه ای که از استخوان پلویس که به سمت زانو کشیده شده است تاثیر می گذارد . ناحیه ران توانایی حرکت را دارد این ناحیه از ماهیچه،استخوان،تاندون،لیگامنت ،عصب ورگ ساخته شده است. ماهیچه ران باعث ایجاد حرکت می شود و تاندون های این قسمت ماهیچه های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است و باعث ساخت مفصل لگن و زانو شده است عصب ها هم نقش کنترل احساس و حرکات را برعهده دارند و رگ ها هم برای جاری شدن جریان خون درناحیه ران ساخته شده است هرکدام ازساختارهای مفصل ران می توانند دچار آسیب دیدگی،عفونت،بیماری یا اختلالات دیگر بشوند و باعث ایجاد درد در بدن شوند. 

درمان درد کشاله ران

اگر درد کشاله ران در نتیجه کشیدگی عضله ایجاد شده باشد، بهترین گزینه های درمانی استراحت و اجتناب از انجام حرکات ورزشی به مدت ۲ تا ۳ هفته است. این زمان اجازه خواهد داد که فشار بر روی عضله کم شده و درد نیز کاهش یابد. داروهای ضد درد، از جمله استامینوفن (تیلنول)، نیز ممکن است برای مدیریت درد مفید باشد. استفاده از کیسه یخ به مدت ۲۰ دقیقه چند بار در روز می تواند به خوبی در کنترل درد به شما کمک کند.اگر شکستگی علت درد کشاله ران باشد، عمل جراحی ممکن است برای اصلاح استخوان نیاز باشد. علاوه بر این فتق ران نیز گاهی نیاز به عمل جراحی دارد. اگر روش های مراقبت در منزل برای درمان آسیب ناشی از فشار به شما کمک نمی کند، پزشک ممکن است داروهایی که باعث کاهش التهاب می شوند را تجویز کند. اگر این درمان نیز جواب ندهد معمولا درمان فیزیکی مثل کایروپراکتیک و فیزیوتراپی را تجویز می کنند.

علت درد کشاله ران در بارداری

در طول بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می شود که همراه با درد است. درد کشاله ران یکی از رایج ترین مشکلات است که در سه ماهه سوم اتفاق می افتد. برای برخی افراد این درد مشکل کوچکی است اما برخی دیگر از خواب و فعالیت های روزانه می مانند. معمولا درد کشاله ران در هنگام ایستادن و برداشتن وسایل سنگین بدتر می شود.بدن هورمون ریلاکسین را در طول بارداری آزاد می کند. این هورمون با نرم کردن مفاصل و ماهیچه ها باعث آرامش می شود. این هورمون به مقدار مناسب آزاد می شود تا بدن را برای زایمان آماده کند. این هورمون باعث نرم شدن مفاصل لگنی می شود بنابراین جنین به راحتی از کانال تولد عبور می کند و از بدن خارج می شود. البته هورمون باعث حساس شدن شما نسبت به آسیب می شود بنابراین موجب درد کشاله ران می شود.دو عصب سیاتیک در بدن وجود دارد. هر دو عصب از قسمت پشت شروع می شوند و به پاها متصل می شوند. هنگامی که رحم به این اعصاب فشار می آورد، باعث کرختی و درد در لگن و کشاله ران می شود. سیاتیک یکی از علائم رایج بارداری است اما اگر باعث مشکلات جدی شد به پزشک اطلاع دهید.

علائم درد کشاله ران

درد ران پا می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود درد کشاله ران پا به صورت خفیف ،شدید همراه با علائمی مانند سوزش،سوزن سوزن شدن ایجاد می شود شما ممکن است با بی حسی هم دراین مفصل مواجه شوید درد ران پا می تواند به میزانی ناراحت کننده و تحریک کننده باشد که ایجاد وزن بدن بر روی پا هنگام پیاده روی غیرقابل تحمل شود درد ران میتواند به دلایل متعددی ایجاد شود که شامل رشد طبیعی و بالا رفتن سن است درد ران پا ناشی ازکشیدگی جزئی یا کوفتگی ماهیچه ها می تواند بوسیله درمان های خانگی مانند استراحت،یخ درمانی،بالا گرفتن ساق پا،مصرف مسکن کنترل شود

درد کشاله ران راست در مردان

شایع ترین علت درد کشاله ران فشار بر عضلات، لیگامان ها، تاندون ها در ناحیه کشاله ران است. این نوع از آسیب؛ اغلب در ورزشکاران رخ می دهد. اگر شما ورزش های تماسی، مانند فوتبال، راگبی، و هاکی بازی می کنید، این احتمال وجود دارد که درد کشاله ران به سراغتان بیاید. یکی دیگر از علل شایع درد کشاله ران فتق اینگوئینال است. فتق اینگوئینال یا فتق ران زمانی رخ می دهد که بافت داخلی بدن، از پوشش خود بیرون زده و به کشاله ران فشار وارد می کند. این علت معمولا همراه با توده ای بر آمده در ناحیه کشاله ران مشخص می شود. سنگ کلیه (ذخایر معدنی کوچک و سفتی هستند که در کلیه و مثانه تجمع می یابند) و یا شکستگی استخوان نیز می توانند درد کشاله ران ایجاد کنند.

درمان درد کشاله ران در بارداری

1- خانم‌ها باید کنار دیوار بایستند و دم عمیق بگیرند. در هنگام بازدم،‌آنها باید قوس کمر را تا جایی که می‌توانند به دیوار برسانند. این تمرین باعث می‌شود لگن این خانم‌ها بر خلاف جهتی باشد که رحم باردار، آن را می‌کشد بنابر‌این آن عارضه به تدریج جبران می‌شود.2- حرکت گربه (cat position) که در آن مادر‌ها باید به صورت چهار دست و پا روی زمین ‌قرار بگیرند. دست‌ها به اندازه عرض شانه باید باز شوند و کف دست‌ها روی زمین قرار بگیرد و پا‌ها دقیقا رو‌به‌روی دست‌ها قرار می‌گیرند. این حرکت به این صورت شروع می‌شود که سر به سمت بالا و باسن کمی بالا. مادر یک دم عمیق می‌گیرد و در بازدم سرش را به سمت پایین می‌گیرد و شانه‌ها را تا جایی که می‌تواند به سمت بالا برده و لگن را هم باید به سمت بالا ببرد. این دو تمرین فشار را از روی عروقی که خون را به اندام تحتانی می‌رساند بر‌می‌دارد. بنابر‌این خون‌رسانی به رحم و جنین خیلی بهتر می‌شود و وضعیت خوبی برای جنین به شمار می‌رود. این تمرین‌ها به رفع کمردرد،‌تقویت عضلات شکم و رفع درد‌های ناحیه کشاله ران کمک می‌کند و جزو حرکاتی است که خانم‌ها در دوران بارداری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را به خوبی انجام دهند.

علت درد کشاله ران در کودکان

علل درد پا در کودکان می‌تواند ناشی از اختلالات انحرافی از جمله چرخش پاشنه، زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی در اندام‌های تحتانی بدن باشد. با معاینه دقیق به ارزیابی مفصل پا و بررسی دردهای ارجاعی می ‌ردازند و سپس با ارائه روش‌های درمانی موثر مانند کفش‌های طبی مخصوص و حرکات اصلاحی به درمان پا درد در کودکان کمک می‌کنند.اغلب درد پای کودکان را ناشی از “رشد” آنان می‌دانند، اگرچه هیچ تحقیق علمی ثابت نکرده است که رشد استخوان موجب درد می‌شود. همچنین گاهی اوقات کودکان دردهایی را بدون هیچ دلیل آشکاری تجربه می‌کنند، این دردها معمولاً در هنگام شب اتفاق می‌افتد. معمولاً این نوع خاص از درد در عضلات به‌صورت موضعی به وجود می‌آید و درد آن پس از ماساژ ناحیه بهبود می‌یابد. در مقابل ممکن است، دردهای مزمن مفاصل و دردهای استخوانی، با حرکت کودک شرایطشان بدتر شود. برخی بر این باورند که “درد رشد” کودکان به علت آسیب‌های ناشی از استفاده بیش‌ازحد عضلات به وجود می‌آید. در هنگام فعالیت و بازی‌های روزمره ممکن است عضلات آن‌ها تحت‌فشار و کشیدگی قرار بگیرند. بااین‌حال، اگر کودکی درد قابل‌توجهی در پاهای خود تجربه کند باید معاینه شود تا مشخص گردد منشأ درد چیست.

درد کشاله ران در بارداری

ایستادن و راه رفتن نادرست، مشکل بسیاری از خانم‌های باردار است که درواقع تغییر ساختار بدن و درد را تشدید می‌کند. خانم‌های باردار معمولا در هنگام راه رفتن شکم‌شان را به جلو می‌دهند و قوس کمر‌شان را زیاد می‌کنند که همین کار باعث می‌شود لگن بیشتر به سمت پایین کشیده شود.شفیعی با بیان اینکه معمولا از 25 هفتگی که جنین مرتب وزن می‌گیرد‌و لگن را به سمت پایین متمایل می‌کند،‌مادران درد‌های زیادی را در ناحیه کشاله ران احساس می‌کنند، می‌گوید: این درد‌ها به دلیل انحراف لگن به سمت پایین است. به ویژه همان‌طور که حاملگی جلوتر می‌رود و رشد جنین بیشتر می‌شود،‌این درد‌ها هم در مادر بیشتر می‌شود. 

درد کشاله ران در ماه اول بارداری

شفیعی درباره تغییراتی که منجر به درد‌های کشاله ران در بارداری می‌شود،‌می‌گوید: در طول بارداری، رحم در حال رشد است و تا 12 هفتگی در داخل لگن قرار دارد. از هفته دوازدهم به بعد یا در انتهای سه‌ماهه اول، رحم از لگن خارج می‌شود و همچنان با افزایش رشد جنین، اندازه رحم نیز بزرگتر می‌شود. از طرفی همچنان که رحم رشد می‌کند و جنین وزن می‌گیرد،‌به لگن مادر فشار وارد می‌کند. چون معمولا رحم در زمان حاملگی به سمت جلو منحرف می‌شود، به لگن فشار وارد کرده و آن را به سمت پایین منحرف می‌کند. ضمن اینکه جاذبه زمین هم لگن را به سمت پایین می‌کشد.

درد کشاله ران در زنان

بارداری با تغییرات ساختاری زیادی برای خانم‌ها همراه است. این تغییرات معمولا باعث گرفتگی و درد در عضلات و اندام‌های مختلف می‌شوند. درد کشاله ران یکی از درد‌های شایعی است که خیلی از خانم‌ها تجربه آن را دارند.

درد کشاله ران در اوایل بارداری

گاهی بعضی از مادران با شروع این درد‌ها استرس زیادی می‌گیرند چون تصور می‌کنند این درد نشانه زایمان زودرس است. بنابر‌این برای اینکه این حالت برای مادران ایجاد نشود، مادران باردار باید موقع ایستادن و راه رفتن همیشه کمی لگن خود را به سمت بالا منحرف کنند. البته این کار احتمالا باعث می‌شود آنها مقداری احساس فشار در عضلات شکمی‌شان داشته باشند اما نباید به آن اهمیت بدهند و تلاش کنند به کمرشان تا حد امکان قوس ندهند.

درد کشاله ران

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود. علل بسیاری از دردهای کشاله ران در خود لگن یا مفصل ران است. شایعترین این علل عبارتند از شکستگی حاد لگن یا مفصل ران شکستگی استرسی لگن آرتریت مفصل ران به هر علتی مانند استئوآرتریت (آرتروزروماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران پوکی استخوان گذرای مفصل ران بورسیت استئیت پوبیس پارگی لابروم در مفصل ران التهاب تاندون ایلیوپسواس و بورس آن گیر یا ایمپینجمنت مفصل ران التهاب مفصل ساکروایلیاک

بیشتر بخوانید : علت درد فیله کمر ♥ درد عضلات پشت ♥ لگن درد بعد از زایمان ♥ صافی کف پا و معافیت سربازیخار پاشنه+طب سنتی

سرطان قلب ویکی پدیا


  • هاشم مسگر